Wednesday, April 13, 2016

KUASA solar 24/7 (sekurang-kurangnya jika hujan) dalam kejayaan konsep berteknologi . . .


© Fabian Andres Cambero/Reuters

JamaliahYusofYacob Graphene Super-nipis dan panel solar adalah kedua-dua idea2 yang hebat, tetapi menggabungkannya, menghasilkan keputusan yang hampir ajaib. Sekumpulan penyelidik dari ‘Ocean University China’ di Qingdao telah menemui bahan hebat boleh lakukan untuk tenaga bersih apabila diperkenalkan kepada air.

Sekian lama ahli-ahli sains di DUNIA telah dikejutkan tentang bagaimana untuk mengeluarkan potensi maksimum daripada tenaga solar, yang bagi alasan yang jelas tidak boleh didapati 24/7. Jawapannya ditemui dalam sifat-sifat yang wujud dalam graphene, ahli-ahli sains sesuatu yang masih terus meneroka.

Para penyelidik dikemukakan bahawa DUNIA boleh mengeluarkan tenaga menggunakan panel solar walaupun ketika hujan, atau pada waktu malam. Keupayaan ini dicapai melalui tindak balas kimia yang berlaku apabila titisan air yang diperkenalkan untuk graphene.

Solar power 24/7 (at least if it rains) in breakthrough tech concept . . .

Super-thin graphene and solar panels are both great ideas, but combining them produces near-magical results. A group of researchers from the Ocean University of China in Qingdao has discovered what the wonder material can do for clean energy when introduced to water.

For so long the world’s scientists were stumped as to how to extract the maximum potential from solar energy, which for obvious reasons is not available 24/7. The answer was found in the properties inherent in graphene, something scientists are still continuing to explore.

The researchers posited that the world can easily extract energy using solar panels even when it’s raining, or during night time. This capability is achieved via a chemical reaction that happens when water drops are introduced to graphene.


Read more: China proposes $50tn global renewable energy network (Baca lebih lanjut: China mencadangkan $ 50tn rangkaian tenaga boleh diperbaharui global)

Tetapi tidak hanya mana-mana air yang lama akan melakukan silap mata. Ia adalah air hujan yang penyelidik selepas itu, kerana ia terdiri daripada pelbagai bahan kimia lain yang termasuk garam, yang boleh berpecah kepada ion positif dan negatif. Lembaran graphene menggantikan panel biasa memisahkan ion positif dan bercas negatif, yang akan menjana tenaga elektrik.

Untuk membuktikan bahawa kerja-kerja konsep, ahli-ahli sains yang digunakan nipis sel solar pewarna-sensitif yang murah, kemudian ditambah satu lapisan nipis graphene di atas. Sandwic yang terhasil kemudian diletakkan di atas lapisan oksida indium timah dan plastik. Ion-ion cas positif kemudian bertindak balas dengan graphene, menghasilkan dua lapisan yang mengandungi elektron. Sekarang ini dua lapisan bahagian mula berinteraksi dengan ion negatif-didakwa di lapisan bawah. Perbezaan caj antara mereka adalah cukup untuk mewujudkan arus elektrik.

Menggunakan air sedikit masin, penyelidik mencapai 6.53 peratus kecekapan semasa penukaran dari solar kepada tenaga elektrik, dan menghasilkan beratus-ratus microvolts.

Pada masa ini ini semua masih 'bukti konsep,' tetapi itu dikatakan bahagian yang paling penting, kerana pasukan Universiti Ocean menetapkan untuk memperbaiki dan menyelesaikan sebarang sifat-sifat dalam idea. Mereka berharap teknologi akan menjadi sentiasa ada pada masa akan datang, serta menyumbang kepada mempercepatkan perubahan dasar dalam bidang tenaga boleh diperbaharui.

Pasukan itu kini menganalisis air hujan untuk mendedahkan pelbagai ion ia mengandungi dan meletakkan mereka untuk digunakan. Ini tidak mudah kerana mereka biasanya ditemui dalam kepekatan yang agak rendah, tetapi kemajuan sudah pasti dibuat.

Wonder-bahan graphene ditemui kurang daripada satu dekad yang lalu, dan telah menemui jalan ke dalam berbagai teknologi setiap hari. Ia memperoleh seluruh terkenal terima kasih kepada luar biasa, kualiti yang melengkung itu. Ia juga bukan kali pertama ahli-ahli sains telah terfikir untuk menggunakan graphene untuk penambahbaikan dalam penjanaan tenaga solar - sebenarnya, ia tidak walaupun kali pertama tahun ini.

Sebelum itu pada 2016, ahli-ahli sains British tiba di bahan berasaskan graphene-mampu menyimpan haba ambien dan cahaya. Ia merupakan lonjakan besar, seperti yang kita telah hanya diketahui panel solar berkesan dalam cahaya matahari langsung. Konsep baru, bagaimanapun, mahu mereka untuk menjadi praktikal mana-mana sahaja dan masih menangkap dan menyimpan sebarang haba tidak langsung dan ringan untuk kegunaan masa depan.

But not just any old water will do the trick. It's rain water that the researchers are after, because it consists of various other chemicals including salts, which can split up into positive and negative ions. The graphene sheets in place of ordinary panels separate the positively and negatively charged ions, thus generating electricity.

To prove that the concept works, the scientists used a cheap thin dye-sensitized solar cell, then added a thin layer of graphene on top. The resulting sandwich was then placed atop a layer of indium tin oxide and plastic. The positively-charged ions then interact with the graphene, producing a double layer that contains the electrons. Now this top double layer begins to interact with the negatively-charged ions in the layer below. The charge difference between them is enough to create an electrical current.

Using slightly salty water, the researchers achieved 6.53 percent efficiency during conversion from solar to electric power, and produced hundreds of microvolts.

At the moment this is all still ‘proof of concept,’ but that’s arguably the most important part, as the Ocean University team sets out to refine and iron out quirks in the idea. They hope the technology will become ubiquitous in future, as well as contribute to speeding up policy changes in the sphere of renewable energy.

The team is now analyzing rain water to uncover the variety of ions it contains and put them to use. This is not easy as they’re normally found in quite low concentrations, but progress is certainly being made.

Wonder-material graphene was discovered less than a decade ago, and has already found its way into all sorts of everyday technologies. It earned wide renown thanks to its uncanny, bendy qualities. It’s also not the first time scientists have thought of using graphene for improvements in solar power generation – in fact, it's not even the first time this year.

Earlier in 2016, British scientists arrived at a graphene-based material capable of storing ambient heat and light. This is a big leap, as we’ve only known solar panels to be effective in direct sunlight. This new concept, however, wants them to be practically anywhere and still capture and retain any indirect heat and light for future use.

READ MORE: http://on.rt.com/79o9

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...