Friday, March 25, 2016

LAGI cepat daripada Concorde: BOOM permulaan merancang supersonik penerbangan NYC-London pada 3 1/2 JAM . . .


© boom.aero

JamaliahYusofYacob Terbang 2 kali ganda kelajuan bunyi, penumpang kapal terbang Boom akan dapat melengkapkan perjalanan "berpatutan" antarabangsa dan terlepas tidur malam di tempat tidur mereka sendiri. Itulah realiti satu permulaan bertujuan mewujudkan visi yang telah menarik pelabur.

Pada pandangan pertama, Boom mungkin bunyi seperti ia melakukan perkara yang sama pesawat supersonik Concorde direka bentuk, tetapi akhirnya gagal, untuk mencapainya. Tetapi permulaan yang berpangkalan di Denver mengatakan bahawa bukan sahaja teknologi canggih akan membolehkan ia untuk terbang lebih cepat, pada Mach 2.2 berbanding dengan Concorde 2.0, tetapi juga susunan tempat duduk perniagaan celik yang akan menyimpan pesawat berdaya maju tidak seperti Concorde dihentikan.

Virgin Galactic adalah hanya nama besar terkini untuk dikaitkan dengan pesawat Boom. Pada hari Rabu, Ketua Pegawai Eksekutif Virgin Richard Branson menandatangani surat hasrat menyatakan minat yang kukuh untuk membeli 10 pesawat Boom, banyak yang dianggarkan bernilai $ 2 bilion. Sebuah syarikat penerbangan Eropah yang tidak dinamakan dilaporkan dibuat Jaminan perniagaan yang serupa untuk membeli 15 pesawat, menjadikan jumlah nilai kedua-dua tawaran kepada kira-kira $ 5 bilion, menurut TechCrunch.

Mengetuai Boom adalah pilot dan bekas Amazon eksekutif Blake Scholl. Dia membina syarikat dengan nasihat angkasawan Amerika Syarikat Mark Kelly, serta 11 pekerjanya yang sebelum ini bekerja dalam industri di bawah Boeing, Lockheed dan NASA, menurut TechCrunch.

Baca lebih lanjut: Boombox bash: 5 wanita pergaduhan di Spirit Airlines penerbangan di atas muzik bising (Boombox bash: 5 women brawl on Spirit Airlines flight over loud music (VIDEO) 




Pesawat Boom akan menampilkan 40 kerusi kelas perniagaan standard yang ditubuhkan pada 20 baris untuk memberikan setiap ruang lorong penumpang dan tingkap untuk melihat keluar. Pandangan yang menjanjikan untuk menawarkan lebih daripada mana-mana penerbangan lain, bukan sahaja kerana kelajuan pesawat, tetapi kerana ia akan direka untuk terbang 60,000 kaki tinggi, di mana keluk Bumi kelihatan. Terbang pada tahap itu juga merupakan sebahagian daripada sebab mengapa jarak yang jauh itu boleh dilalui begitu cepat.

Laman web Boom menawarkan pratonton perjalanan global, memotong masa berulang-alik sering separuh. Daripada terbang tujuh jam ke London dari New York, bagaimana kira-kira 3 jam, 25 minit? San Francisco ke Tokyo mengambil masa hanya 4 jam, 40 minit, dan Los Angeles ke Sydney akan mengambil masa hanya 6 jam, syarikat itu berkata.

New York ke London akan terbang kos $ 5,000, daripada julat harga yang ramai, tetapi yang layak masa-gambar untuk beberapa pengembara perniagaan. Berbanding dengan Concorde, yang dikenakan empat kali lebih banyak untuk perjalanan yang sama, anda boleh memanggil ia tawar-menawar.

Walaupun pesawat prototaip Boom, kira-kira 1/3 saiz model yang dirancang, masih sedang dibina di dalam hangar selatan Lapangan Terbang Antarabangsa Denver, syarikat itu berharap ia akan bersedia untuk terbang pada akhir tahun 2017. Tiada tarikh telah anggaran apabila versi bersaiz penuh akan mengambil penerbangan.



Quicker than Concorde: Boom startup plans supersonic NYC-London flights in 3 1/2 hrs

Flying at double the speed of sound, Boom airplane passengers will be able to complete an “affordable” international trip and not miss a night’s sleep in their own bed. That’s the reality one startup aims to create, a vision already attracting investors.

At first glance, Boom may sound like it’s doing the same thing the Concorde supersonic plane was designed, but ultimately failed, to accomplish. But the Denver-based startup says that not only will its advanced technology allow it to fly faster, at Mach 2.2 compared to the Concorde’s 2.0, but also its business-savvy seating arrangement will keep the plane economically viable unlike the discontinued Concorde.


Virgin Galactic is just the latest big name to be associated with the Boom aircraft. On Wednesday, Virgin CEO Richard Branson signed a letter of intent expressing strong interest in buying 10 Boom airplanes, a deal estimated to be worth $2 billion. An unnamed European airline reportedly made a similar business guarantee to buy 15 planes, bringing the total value of the two deals to about $5 billion, according to TechCrunch.

Heading up Boom is pilot and former Amazon executive Blake Scholl. He’s built the company with the advice of US astronaut Mark Kelly, as well as 11 of his employees who previously worked in the industry under Boeing, Lockheed and NASA, according to TechCrunch.


The Boom plane will feature 40 standard business-class seats, set up in 20 rows to give each passenger aisle space and a window to look out. The view promises to offer more than any other flight, not only because of the plane’s speed, but because it will be designed to fly 60,000 feet high, where the Earth’s curve is visible. Flying at such heights is also part of the reason why such great distances can be traveled so quickly.

Boom’s website offers a preview of global trips, cutting the commute time often by half. Instead of flying seven hours to London from New York, how about 3 hours, 25 minutes? San Francisco to Tokyo takes just 4 hours, 40 minutes, and Los Angeles to Sydney would take just six hours, the company says.

The New York to London roundtrip would cost $5,000, out of the price range of many, but a worthy time-saver for some business travelers. Compared to Concorde, which charged four times as much for similar trips, you could call it a bargain.

While a prototype Boom plane, about one-third the size of the planned model, is still being built inside a hangar south of the Denver International Airport, the company hopes it will be ready to fly by the end of 2017. No date has been estimated for when the full-size version will take flight.

READ MORE: http://on.rt.com/784s

'PERhAMBAan moden untuk juruterbang’: Akaun byk membimbangkan peraturan yg bengkok di Flydubai . . .


© Ahmed Jadallah/Reuters

JamaliahYusofYacob Seorang juruterbang bekas Flydubai memberitahu RT bahawa dia terpaksa letak jawatan syarikat penerbangan itu selepas masalah kesihatan yang serius kerana syarikat itu dilaporkan perasan segala-galanya secara sah dapat dari pekerjanya. Satu lagi menyifatkan keadaan kerja sebagai satu bentuk 'perhambaan zaman moden.

Kedua-dua juruterbang meminta identiti mereka tidak didedahkan, tetapi menunjukkan bahawa terdapat memandu semakin meningkat dalam masyarakat krew udara UAE untuk meniup wisel pada apa yang mereka katakan adalah polisi berbahaya dan tidak bertanggungjawab.

Baca lebih lanjut: Juruterbang bekerja mati': Flydubai pemberi maklumat berkata kemalangan yang berkaitan keletihan meramalkan (Pilots ‘worked to death’: Flydubai whistleblower says fatigue-related crash predicted (RT EXCLUSIVE)

Juruterbang pertama berkata peraturan Flydubai berkata kedua-dua syarikat penerbangan itu dan pekerjanya perlu memastikan bahawa juruterbang sihat untuk terbang, tetapi syarikat itu tidak tetap tegak penghujungnya yang sewajarnya.

"Flydubai mempunyai tanggungjawab untuk menyediakan senarai nama yang bebas daripada keletihan. Kita mesti menjaga diri kita sendiri, pastikan bahawa kita tidak penat apabila kita terbang. Ia simbiotik - kita perlu melakukan perkara yang sama bersama-sama, "katanya. "Apabila kita mempunyai senarai nama yang meletihkan, kita mesti memberitahu syarikat itu yang kita ada masalah, dan itulah apa yang kita telah menjadi lakukan. Tetapi mereka tidak mendengar. "

Dalam amalan, Flydubai "senarai nama kebanyakan masa adalah meletihkan" katanya.

"Apabila anda terbang penerbangan malam hari ini, dan esok penerbangan awal, dan menaiki kapal terbang malam lagi, anda akan malam ke hari untuk malam. Ia amat sukar untuk mengekalkan apa-apa bentuk tidur pemulihan dalam tempoh itu. Jadi, anda akhirnya akan bekerja sangat letih, "kata juruterbang.

‘Modern day slavery for pilots’: More disturbing accounts of rules bent at Flydubai . . .

An ex-Flydubai pilot told RT that he had to quit the airline after serious health problems as the company reportedly squeezes everything it legally can from its employees. Another described the working conditions as a form of ‘modern-day slavery.’

Both pilots asked that their identities not be revealed, but indicated that there is a rising drive in the UAE air crew community to blow the whistle on what they say are dangerous and irresponsible policies.


The first pilot said Flydubai rules say both the airline and its employees have to make sure that the pilots are fit to fly, but the company does not hold up its end of the bargain.

“Flydubai has the responsibility to provide rosters that are free from fatigue. We must take care of ourselves, make sure that we are not fatigued when we fly. It’s symbiotic - we have to do the same thing together,” he said. “When we have rosters that are fatiguing, we must tell the company that we have a problem, and that’s what we’ve being doing. But they have not been listening.”

In practice, Flydubai “rosters most of the time are fatiguing” he said.

“When you fly a night flight today, and an early flight tomorrow, and then a night flight again, you are going nights to days to nights. It’s very difficult to sustain any form of restorative sleep in that period. So you end up going to work extremely tired,” the pilot explained.



Amalan operasi itu adalah undang-undang sempurna di UAE, yang mempunyai kaedah-kaedah mengenai bilangan jam seorang juruterbang boleh terbang dalam tempoh masa. Flydubai memerhati kaedah-kaedah, tetapi akan memastikan bahawa ia mendapat segala-galanya ia dapat dari krew, maka juruterbang katakan.

"Flydubai cuba untuk terbang bilangan maksimum jam dan memberikan bilangan hari minimum yang Off. Oleh itu, kita sedang terbang jadual sangat ketat. Flydubai tidak melanggar sebarang undang-undang pada waktu yang kita terbang, tetapi cara mereka meletakkan senarai nama bersama-sama adalah tidak profesional dan berbahaya, "kata juruterbang.

Jadual itu mengenakan cukai untuk sesiapa sahaja, tetapi bagi sesetengah lebih daripada orang lain. Juruterbang kata seorang doktor bekerja untuk pengawal selia penerbangan UAE, GCAA itu, didiagnosis dia dengan keletihan kronik dan mengatakan kepadanya supaya 3 minggu. Walau bagaimanapun, Flydubai tidak membayar apa-apa faedah penyakit dan dia "terpaksa kembali bekerja untuk membayar sewa." Katanya, beliau berhenti Flydubai kerana masalah keletihan.

Such operating practice is perfectly legal in the UAE, which has rules on the number of hours a pilot can fly over a period of time. Flydubai observes those rules, but makes sure that it gets everything it can from its crews, the pilots say.

“Flydubai tries to fly the maximum number of hours and provides the minimum number of days off. So we are flying very tight schedules. Flydubai isn’t breaking any laws in the hours that we fly, but the way they put the rosters together is unprofessional and dangerous,” the pilot said.

Such a schedule is taxing for anyone, but for some more than for others. The pilot said a doctor working for UAE aviation regulator, the GCAA, diagnosed him with chronic fatigue and told him to have three weeks off. However, Flydubai doesn’t pay any sickness benefits and he “had to go back to work in order to pay the rent.” He said he quit Flydubai because of the fatigue problem.


Bekas juruterbang kedua berkata Flydubai juruterbang kadang-kadang menangani masalah keletihan dengan melanggar peraturan dan mengambil tidur dalam penerbangan.

"Rakan-rakan saya sedang tidur dalam penerbangan itu. Mereka berkata: "Saya benar-benar letih jadi saya akan tidur 'dan kata ku:'. Sila, teruskan 'Itulah apa yang berlaku dalam syarikat itu," katanya sambil menyifatkan hubungan antara syarikat dan kakitangannya sebagai "perhambaan zaman moden, walaupun untuk juruterbang."

Beliau mendakwa Flydubai mempunyai masalah operasi lain juga, seperti program-program latihan juruterbang buruk. Sesetengah pemimpin ditugaskan untuk mengajar juruterbang bagaimana untuk terbang tidak boleh melakukannya sendiri, dakwanya.

"Saya secara peribadi pergi ke GCAA untuk bercakap dengan pemeriksa. Dan saya bertanya pemeriksa: 'Tolong pergi dan memeriksa Flydubai, ketua-ketua latihan mereka tidak tahu bagaimana untuk terbang kapal terbang, jadi bagaimana mereka boleh mengajar "katanya, sambil menambah bahawa dia meragui bahawa apa-apa berubah selepas itu.

Kemalangan maut Flydubai FZ981 penerbangan di Rusia yang kelihatan sebagai titik berbuka untuk juruterbang bekerja untuk, atau digunakan untuk bekerja, Flydubai, kerana mereka terus menghubungi RT untuk meniup wisel. Mereka semua tekanan bahawa mereka berada dalam kedudukan untuk mengulas sama ada keletihan adalah faktor penyumbang dalam bencana itu - yang mendakwa 62 nyawa, termasuk 7 anak kapal - tetapi mengatakan masalah ini adalah benar-benar serius.

"Sebab saya berkata apa-apa kerana rakan-rakan saya yang mati dalam kemalangan itu. Jika kemalangan ini mempunyai apa-apa kaitan dengan keletihan, maka saya memegang Flydubai bertanggungjawab, "kata seorang juruterbang, yang terpaksa berhenti kerana masalah kesihatan, memberitahu RT.

RT menggalakkan orang-orang yang boleh memberi penerangan tentang keadaan untuk menulis kepada flydubaigate@rttv.ru~~V dan beritahu kami kisah-kisah mereka.

The second former pilot said that Flydubai pilots sometimes deal with fatigue problems by breaking the rules and taking an in-flight nap.

“My colleagues are sleeping on the flight. They say: ‘I’m really tired so I’m going to sleep’ and I say: ‘Please, go ahead.’ That’s what happens in that company,” he said, describing the relationship between the company and its employees as “modern day slavery, even for pilots.”

He claimed that Flydubai has other operational problems as well, like poor pilot training programs. Some captains tasked with teaching pilots how to fly can’t do it themselves, he alleged.

“I personally went to the GCAA to speak to an inspector. And I asked the inspector: ‘Please, go and check Flydubai, their training captains don’t know how to fly a plane, so how can they teach?” he said, adding that he doubted that anything changed after that.

The fatal crash of Flydubai flight FZ981 in Russia appears to be the breaking point for pilots working for, or used to work for, Flydubai, as they continue to get in touch with RT to blow the whistle. They all stress that they are in no position to comment on whether fatigue was a contributing factor in the disaster - which claimed 62 lives, including seven crewmembers - but say the problem is really serious.

“The reason I am saying anything is because my colleagues died in the crash. If this crash has anything to do with fatigue, then I hold Flydubai responsible,” one pilot, who had to quit over health problems, told RT.

RT encourages people who can shed light on the situation to write to flydubaigate@rttv.ru and tell us their stories.

READ MORE: http://on.rt.com/785i

STATE Dept Amerika Syarikat gagal untuk mengatakan jika ISIS mesti ditolak daripada Palmyra atau TIDAK . . .



JamaliahYusofYacob Sebagai Tentera Syria maju di Palmyra, kerajaan Amerika Syarikat seolah-olah acuh tak acuh kepada pembebasan bandar purba dari tangan kerajaan Islam (IS). Hanya apabila ditanya pemberita lakukan Jabatan Negara panggilan ISIS "mungkin kejahatan yang lebih besar" daripada Presiden Assad.

Disokong oleh pesawat perang Rusia, tentera Syria berjaya memasuki bandar bersejarah pada Khamis. Palmyra, atau Tadmur, merupakan Tapak Warisan Dunia UNESCO, yang telah diduduki oleh jihad sejak Mei lepas.

Tentera2 kerajaan telah membuat kemajuan yang mantap sejak melancarkan serangan bersepadu untuk merebut kembali bandar, yang, sehingga ditawan oleh jihad, ditempatkan beberapa monumen yang terpelihara di DUNIA kuno. Negara Islam (IS, yang sebelum ini ISIS/ISIL) militan memusnahkan dua kuil yang berusia 2,000 tahun Palmyra selepas merampas bandar tahun lepas.

Terlebih dahulu Syria Tentera juga merupakan kemenangan strategik yang penting, penjelasan laluan ke arah tapak penting lain - bandar timur Deir ez-Zor, di mana kuasa-kuasa kerajaan adalah di bawah pengepungan oleh pelampau.

Walau bagaimanapun, kemenangan ini terbaru tentera kerajaan Syria tidak dipenuhi dengan semangat di Washington. Malah, kata jurucakap Jabatan Negara, Mark Toner tidak dapat segera berkata sama ada Amerika Syarikat dianggap pembebasan Palmyra ini satu perkembangan positif atau tidak, menunjukkan terdapat perbezaan sedikit antara IS dan "rejim" Presiden Bashar Assad.

Kurang daripada 24 jam sebelum tolak utama SAA ini, Penyegar ditanya mengenai Rabu jika Amerika ingin melihat "rejim mengambil semula Palmyra, atau adakah anda lebih suka bahawa ia kekal di dalam tangan Daesh ini?" Daesh adalah istilah Bahasa Arab penghinaan untuk IS.

Selepas bercakap tentang "pelanggaran dakwaan pemberhentian permusuhan" oleh "rejim" dan memberi bukan jawapan - a, Toner telah ditekan untuk menjelaskan kenyataannya.

"Tidak, Maksud saya, melihat, maksud saya, secara umum, ia bukan satu pilihan yang hebat, yang sama ada/atau, tetapi - yang lebih dahsyat, Daesh atau rejim tersebut - tetapi kami rasa Daesh mungkin kejahatan yang lebih besar dalam kes ini," toner menjawab.

Pembebasan Palmyra sahaja kemenangan terbaru dalam rentetan kejayaan Tentera Syria telah mencapai sejak Rusia memulakan kempen anti-keganasan pada bulan September. Disokong oleh kuasa udara Rusia, Damsyik telah berjaya memaksa pengganas daripada Latakia dan bahagian utara Aleppo, bandar terbesar di negara ini dan hab komersial di zaman pra-peperangan. tentera Syria juga sebahagian besarnya diserap Hama dan Wilayah Homs di tengah Syria.


BACA LAGI: 9000 serangan mengejut, 400 lokaliti dibebaskan: Apa Rusia telah dicapai semasa operasi Syria 5-bulan (READ MORE: 9,000 sorties, 400 localities freed: What Russia has achieved during its 5-month Syria operation )

US State Dept fails to say if ISIS must be pushed out of Palmyra Or NOT . . .

As the Syrian Army advanced on Palmyra, the US government seemed indifferent to the ancient city’s liberation from the hands of Islamic State. Only when pressed by reporters did the State Department call ISIS “probably a greater evil” than President Assad.

Backed by Russian warplanes, Syrian troops managed to enter the historic city on Thursday. Palmyra, or Tadmur, is a UNESCO World Heritage Site, which has been occupied by jihadists since last May.

Government forces have been making steady progress since launching a concerted offensive to retake the city, which, until its capture by jihadists, housed some of the world’s best-preserved monuments of antiquity. Islamic State (IS, formerly ISIS/ISIL) militants destroyed two of Palmyra’s 2,000-year-old temples after seizing the city last year.

The Syrian Army’s advance is also an important strategic victory, clearing a path toward another vital site – the eastern city of Deir ez-Zor, where government forces are under siege by the extremists.

However, this latest victory of Syrian government forces was not met with enthusiasm in Washington. In fact, State Department spokesman Mark Toner could not immediately say whether the US considered Palmyra’s liberation a positive development or not, suggesting there was little difference between IS and the “regime” of President Bashar Assad.

Less than 24 hours before the SAA’s major push, Toner was asked on Wednesday if the US would like to see “the regime retake Palmyra, or do you prefer that it stays in Daesh’s hands?”Daesh is a derogatory Arabic term for IS.

After talking about “alleged violations of the cessation of hostilities” by the “regime” and giving a non-answer, Toner was pressed to clarify his remarks.

“No, I mean, look, I mean, broadly speaking, it’s not a great choice, an either/or, but – which is worse, Daesh or the regime – but we think Daesh is probably the greater evil in this case,” Toner replied.


The liberation of Palmyra is just latest victory in a string of successes the Syrian Army has achieved since Russia began its anti-terror campaign in September. Supported by Russian air power, Damascus has managed to force terrorists out of Latakia and the northern part of Aleppo, the country’s biggest city and commercial hub in pre-war times. Syrian forces have also largely mopped up Hama and Homs Provinces in central Syria.

READ MORE: http://on.rt.com/784f

TENTERA Syria '1km' Dapatkan balik Palmyra dari ISIS - sumber tentera untuk RT . . .



JamaliahYusofYacob Disokong oleh senjata buatan Rusia, Tentera Syria adalah di ambang mengambil semula bandar bersejarah Palmyra dari Negara Islam (IS), yang telah diduduki sejak Mei lalu, menurut sumber-sumber RT dalam perintah tentera kerajaan.

"Tentera adalah kurang daripada 1km dari benteng, yang bermaksud bahawa kerajaan Syria adalah dalam masa beberapa jam dapat balik bandar," Alaa Ebrahim, seorang wartawan Syria, memberitahu RT selepas bercakap dengan pegawai berpangkat tinggi. "Sebaik sahaja mereka mengawal istana, dapat balik Palmyra akan menjadi formaliti."

Kerajaan telah mara dari 3 arah pada hari-hari kebelakangan ini, dan walaupun menghantar bala bantuan kepada kubu kuat simbolik, Negara Islam (IS, yang sebelum ini ISIS/ISIL) memulakan penyiaran mesej melalui pembesar suara di bandar, menggesa orang awam bersimpati untuk melarikan diri.

"Serangan pelbagai hala telah memaksa ISIS untuk menyebarkan unit ke atas kawasan tanah yang besar, akibatnya melemahkan keupayaan untuk menghentikan terlebih dahulu," kata Ebrahim, yang melaporkan dari Damsyik, lurus setelah pulang dari medan pertempuran.

Serangan balas telah disokong oleh serangan udara Rusia, dan Ebrahim berkata senjata Rusia juga membuat perbezaan di atas darat.

"Peperangan ini menyaksikan penggunaan alat-alat komunikasi yang baru dan unit meriam dalam Tentera Syria yang telah dibekalkan oleh Rusia, dan saya telah melihat dengan mata saya sendiri bahawa senjata ini membuat perbezaan yang besar, memastikan ketepatan yang lebih besar dan senjata api unggul daripada ISIS adalah untuk berkemampuan."

Palmyra merupakan Tapak Warisan DUNIA UNESCO, yang sebelum ini dikenali dengan perumahan beberapa monumen paling terpelihara kuno mana-mana sahaja di DUNIA. Sejak menangkap, jihadis telah meletupkan Temple of Bel berusia 2,000 tahun, dan Arch of Triumph, dan telah menggunakan amfiteater Roman-era untuk hukuman mati awam difilemkan.

Kemaraan Syria telah sebahagiannya dibolehkan oleh gencatan senjata membuat kesimpulan pada akhir bulan lalu antara puak yang bertelagah utama di negara ini, yang dikecualikan Negara Islam (IS). Setiausaha Negara Amerika Syarikat John Kerry, yang melawat Moscow untuk membincangkan perjanjian dan pengeluaran rasmi Rusia dari konflik, berkata gencatan senjata itu telah menyebabkan pengurangan keganasan sehingga 85-90 % peratus.

URGENT: Groundwork laid to defeat ISIS in Palmyra, Syria - Russian military http://on.rt.com/77cw 

Syrian Army ‘1km away’ from 
taking Palmyra from ISIS - military sources to RT . . .

Bolstered by Russian-made weapons, the Syrian Army is on the verge of taking back the historic city of Palmyra from Islamic State, which has occupied it since last May, according to RT’s sources within the command of the government forces.

“The army is less than 1km from the citadel, which means that the Syrian government is within hours of retaking the city,” Alaa Ebrahim, a Syrian journalist, told RT after talking with a high-ranking officer. “Once they control the castle, retaking Palmyra will be a formality.”

The government has been advancing from three directions in recent days, and despite sending reinforcements to the symbolic stronghold, Islamic State (IS, formerly ISIS/ISIL) began broadcasting messages through loudspeakers in the city, urging sympathetic civilians to flee.

“The multi-directional attacks have forced ISIS to spread its units over a large area of land, consequently undermining its ability to stop the advance,” said Ebrahim, who was reporting from Damascus, straight after having returned from the theater of battle.

The counter-offensive had been supported by Russian airstrikes, and Ebrahim said Russian weapons were also making a difference on the ground.

“This battle witnessed the use of new communication devices and artillery units in the Syrian Army that have been supplied by Russia, and I have seen with my own eyes that these weapons are making a substantial difference, ensuring greater accuracy and superior firepower than ISIS is capable of.”

Palmyra is a UNESCO World Heritage Site, formerly known for housing some of the best-preserved monuments of antiquity anywhere in the world. Since capturing it, the jihadists have blown up the 2,000-year-old Temple of Bel, and the Arch of Triumph, and have used the Roman-era amphitheater for filmed public executions.

The Syrian advance has been partially enabled by a ceasefire concluded at the end of last month between the main warring factions in the country, which excluded Islamic State. US Secretary of State John Kerry, who is visiting Moscow to discuss the agreement and Russia’s official withdrawal from the conflict, said the ceasefire had resulted in a reduction of violence of up to 85-90 percent.

READ MORE: http://on.rt.com/7819
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...