JamaliahYusofYacob - FlyDubai
telah lama menolak sempadan dasar operasi yang waras, seorang juruterbang yang
berupa bekerja untuk syarikat penerbangan itu memberitahu RT. Beliau berkata,
ia menggalakkan tidak melaporkan sakit atau keletihan, seperti yang didakwa
juga dengan penerbangan terhempas, Alejandro Alava.
Selepas
kemalangan FZ981 penerbangan tambang murah FlyDubai di Rostov-on-Don minggu
lepas, bekas juruterbang meniup wisel dalam temu bual dengan RT mengenai
bagaimana syarikat itu didakwa menolak pekerjanya untuk bekerja senarai nama
sibuk dan panjang, mengabaikan aduan yang ini meletakkan nyawa dalam bahaya.
laporan yang kini telah disokong oleh seseorang yang mendakwa menjadi perintis
FlyDubai semasa.
"Jika
apa-apa, sejak [pemberi maklumat asal untuk RT] kiri, keadaan menjadi lebih
buruk," juruterbang, yang tidak mahu namanya disiarkan kerana dia takut
tindakan balas dari majikan, memberitahu RT. "Tekanan yang dikenakan
kepada juruterbang oleh pihak pengurusan adalah amat besar."
'Saya
akan terbang kerana kita memerlukan wang'
Juruterbang,
yang mengatakan dia telah berkhidmat dengan syarikat itu selama bertahun-tahun,
berkata skim pembayaran yang FlyDubai menggunakan tekanan meletakkan pada anak
kapal tidak memanggil sakit. Seorang juruterbang yang tidak memilih untuk
terbang kerana sakit atau keletihan, yang merupakan satu tindakan yang wajar
dilakukan, akan kehilangan banyak wang dan boleh masuk ke dalam tempat yang
benar-benar ketat di Dubai, di mana kos sara hidup adalah sangat tinggi,
katanya.
"Orang
terbang apabila mereka tidak layak kerana uzur, sedih. Dan mereka juga terbang
dengan keletihan, "katanya. "Semua orang mempunyai sebuah keluarga,
semua orang mempunyai anak-anak dan isteri dan gadai janji mereka perlu
membayar. Jadi tekanan kewangan adalah tekanan peribadi."
Baca
lebih lanjut: Juruterbang bekerja setengah mati ': FlyDubai pemberi maklumat
berkata kemalangan yang berkaitan keletihan meramalkan (RT EKSKLUSIF) http://on.rt.com/77nm
Tekanan
ini didakwa di tempat apabila FZ981 Pegawai Pertama Alejandro Alava memutuskan
bahawa dia akan berada dalam penerbangan malang itu.
"Saya
tahu hakikatnya dari kawan rapat isteri [Alava ini] bahawa dia tidak mahu pergi
bekerja kerana dia letih. Tetapi dia berkata 'Saya perlu pergi ke tempat kerja
kerana kita mempunyai kembar, kita akan memerlukan wang, "kata
juruterbang.
Pilot
keletihan boleh menjadi faktor yang menyumbang dalam satu kejadian yang serius.
Hal ini terutama berlaku untuk penerbangan ke destinasi, di mana perkhidmatan
tanah tidak mencapai taraf yang tinggi di tempat di Amerika Utara atau Eropah,
juruterbang mendakwa perasan, sambil menambah bahawa FlyDubai terbang ke
destinasi tersebut.
"FlyDubai
terbang ke zon perang, ke Afghanistan. Kami terbang ke bahagian Afrika yang
mempunyai persekitaran separa terkawal . . . ini menambah risiko tambahan. Dan
apabila anda mempunyai seorang juruterbang letih yang bertujuan untuk membuat
keputusan yang cepat dan tepat, anda sedang meminta masalah. FlyDubai telah
menolak sempadan operasi yang wajar untuk masa yang lama-lama, "katanya.
'Budaya
punitif'
Syarikat
itu bukan sahaja bertukar mata apabila juruterbang masuk ke dalam kokpit dalam
keadaan yang tidak terlalu baik, ia sebenarnya menggalakkan bukan laporan
kejadian kecil yang disebabkan oleh keletihan dan meletakkan tekanan ke atas
orang-orang yang, juruterbang yang dituntut.
"Mereka
berkata tidak ada budaya punitif dan jika anda melaporkan tiada apa yang akan
berlaku, tetapi ramai juruterbang telah bersandar agak tegas, dan juruterbang
yang telah bercakap telah dipecat kerana itu," katanya.
"Mereka
tidak dipecat sebenarnya," dia membetulkan dirinya sendiri. "Mereka
bersandar pada meletak jawatan dan diberitahu bahawa mereka akan mendapatkan
akhir-pd-perkhidmatan manfaat jika mereka meletakkan jawatan, atau jika tidak,
mereka akan dipecat. Syarikat itu tidak suka untuk menembak orang kerana mereka
tidak mahu mempunyai potensi untuk kes mahkamah atau bagi orang-orang untuk
bercakap kepada pihak media."
Juruterbang
berkata orang di syarikat yang digunakan untuk bergurau bahawa mereka akan
perlu untuk kehilangan kapal terbang untuk apa-apa kepada perubahan.
'Semuanya
berakhir di Rostov'
Suasana
permusuhan diterangkan kepada RT oleh sumber-sumber FlyDubai nampaknya jelas
dalam media sosial, di mana pekerja-pekerja syarikat yang didakwa bercakap
antara diri mereka daripada mata awam. Salah satu komen di laman Facebook
peribadi yang diterbitkan selepas kemalangan di Rostov-on-Don - tangkapan skrin
yang telah dihantar oleh juruterbang yang sama untuk RT - grimly berjenaka
tentang menyewa "yang Strippergramm berpakaian seperti anggota polis Rusia"
untuk mesyuarat akan datang dengan ketua juruterbang.
"Saya
pasti ke-29 Mac membawa wartawan untuk hari bekerja!"
Kata seorang yang lain berkata, merujuk kepada mesyuarat yang akan datang.
Para
pengulas seolah-olah tidak mengharapkan FlyDubai mengambil langkah-langkah
untuk membetulkan dasar selepas kemalangan maut di Rusia, yang meragut 62
nyawa, termasuk 7 daripada rakan-rakan mereka.
"Selain
daripada PR yang buruk ia mungkin tidak dianggap sebagai apa-apa yang lebih
teruk daripada pekerja sedikit terbunuh di tapak bangunan," kata seorang
komen.
"Baghdad,
Kabul, Baghram, Abha . . . semuanya berakhir di Rostov," kata seorang lagi
balasan.
FlyDubai
ialah syarikat penerbangan kos rendah yang dimiliki oleh United Arab Emirates.
Ia telah ditubuhkan pada tahun 2008 dengan Emirates Airlines membantu ia untuk
berlepas. Kedua-dua syarikat tidak mempunyai hubungan pengurusan yang lain
daripada yang kedua-duanya dimiliki oleh kerajaan UAE.
Apabila
diperlukan untuk mengulas mengenai dakwaan itu, FlyDubai menafikan sebarang
kecuaian dan berkata ia dipatuhi semua peraturan memohon peraturan masa tugas
dalam menyusun senarai nama tugas.
"Bagi
FlyDubai keselamatan dan kebajikan anak kapal dan anak kapal adalah sangat
penting," Syarikat penerbangan itu memberitahu RT dalam e-mel. "Jika
anak kapal penerbangan merasakan bahawa, atas apa jua sebab, mereka tidak mampu
untuk mendapatkan rehat yang cukup sebelum memulakan peralihan, Sistem
Pengurusan Keselamatan kami (SMS), menggalakkan juruterbang untuk
mengisytiharkan diri mereka tidak layak untuk terbang."
UAE
pengawal selia penerbangan, Pihak Berkuasa Am Penerbangan Awam, berkata ia
adalah dilarang oleh undang-undang daripada menyediakan komen mengenai dakwaan
tersebut.
Jawatankuasa
Penerbangan Interstate, yang didakwa siasatan kemalangan FZ981 itu, berkata ia
akan menyiasat laporan RT dan komen selepas siasatan.
Flydubai
FZ981 co-pilot was fatigued, but 'tremendous pressure' made him work -
colleague to RT
Flydubai
has long pushed the boundaries of sensible operating policy, a pilot purporting
to work for the airline told RT. He says it encourages not reporting illness or
fatigue, as was allegedly also the case with the crashed flight’s Alejandro
Alava.
After
the crash of low-cost carrier Flydubai’s flight FZ981 in Rostov-on-Don last
week, a former pilot blew the whistle in an interview with RT on how the
company allegedly pushes its employees to work hectic and long rosters,
ignoring complaints that this puts lives in danger. That report has now been
corroborated by a person who claims to be a current Flydubai pilot.
“If anything, since [the original whistleblower
to RT] left, things got worse,” the
pilot, who asked not to be named because he fears reprisals from his current
employer, told RT. “The pressure
applied to pilots by the management is tremendous.”
‘I’ll
fly because we need the money’
The
pilot, who says he has been with the company for years, said the payment scheme
that Flydubai uses puts pressure on crew members not to call in sick. A pilot
who chooses not to fly because of sickness or fatigue, which is a sensible
thing to do, would lose a lot of money and may get into a really tight spot in
Dubai, where the cost of living is very high, he explained.
“People fly when they are unfit because of
sickness, sadly. And they also fly with the fatigue,” he said. “Everyone has a family, everyone has children and wife and mortgages
they have to pay. So financial pressure is personal pressure.”
Read more:
Pilots ‘worked to death’: Flydubai whistleblower says fatigue-related crash
predicted (RT EXCLUSIVE) http://on.rt.com/77nm
This
pressure was allegedly in place when FZ981 First Officer Alejandro Alava
decided that he would be on the ill-fated flight.
“I know for a fact from a close friend of
[Alava’s] wife that he didn’t want to go to work because he was tired. But he
said ‘I have to go to work because we are having twins, we are going to need
the money,’”the
pilot said.
Pilot
fatigue may be a contributing factor in a serious incident. This is especially
true for flights to destinations, where ground services are not up to high
standards in place in North America or Europe, the claimed pilot noticed,
adding that Flydubai flies to such destinations.
“Flydubai flies to war zones, to Afghanistan. We
fly to parts of Africa that have semi-controlled environments… This adds an
additional risk. And when you have a tired pilot who is meant to make quick and
accurate decisions, you are asking for trouble. Flydubai has been pushing the
boundaries of sensible operations for a long-long time,” he said.
‘Punitive
culture’
The
company not only turns a blind eye when a pilot gets into the cockpit in
not-too-good shape, it actually encourages non-reporting of minor incidents
caused by fatigue and puts pressure on those who do, the pilot claimed.
“They say there is no punitive culture and if
you report nothing would happen, but many pilots had been leaned on quite
firmly, and pilots that had spoken out had been fired because of it,” he said.
“They were not fired actually,” he corrected himself. “They were leaned on to resign and told that
they would get end-of-service benefits if they resigned, or otherwise they
would be fired. The company doesn’t like to fire people because they don’t want
to have potential for a court case or for people to speak to the press.”
The
pilot said people at the company used to joke that they would need to lose a
plane for anything to change.
‘It all
ended in Rostov’
The
atmosphere of antagonism described to RT by Flydubai sources appears evident in
social media, where alleged company employees talk between themselves out of
the public eye. One of the comments on a private Facebook page published after
the crash in Rostov-on-Don - a screenshot of which was sent by the same pilot
to RT - grimly jokes about hiring “a Strippergramm dressed as a Russian
policeman” for an upcoming meeting with a chief pilot.
“I am sure the 29th March is bring a journalist
to work day!” another
one says, referring to the upcoming meeting.
The
commentators don’t seem to expect Flydubai to take measures to correct its
policies after the fatal crash in Russia, which claimed 62 lives, including
seven of their colleagues.
“Apart
from the bad PR it’s probably not thought of as anything worse than a few
laborers killed on a building site,” one comment said.
“Baghdad,
Kabul, Baghram, Abha… everything ended in Rostov,” another one replies.
Flydubai
is a low-cost airline owned by the United Arab Emirates. It was established in
2008 with Emirates Airlines helping it to take off. The two companies have no
management ties other than being both owned by the UAE government.
When
required to comment on the allegations, Flydubai denied any negligence and said
it strictly followed all rules applying to duty time regulations in compiling
duty rosters.
“For
Flydubai the safety and welfare of our flight crew and cabin crew is of primary
importance,” the airline told RT in an email. “If a member of flight crew feels
that, for whatever reason, they have not been able to get enough rest before
starting a shift, our Safety Management Systems (SMS), encourages pilots to
declare themselves unfit to fly.”
The UAE
aviation regulator, the General Civil Aviation Authority, said it is prohibited
by the law from providing comments on the allegations.
The
Interstate Aviation Committee, which is charged with investigation the FZ981
crash, said it would investigate RT’s report and comment after the probe.