© Ahmed
Jadallah/Reuters
JamaliahYusofYacob - Seorang
juruterbang bekas Flydubai memberitahu RT bahawa dia terpaksa letak jawatan
syarikat penerbangan itu selepas masalah kesihatan yang serius kerana syarikat
itu dilaporkan perasan segala-galanya secara sah dapat dari pekerjanya. Satu
lagi menyifatkan keadaan kerja sebagai satu bentuk 'perhambaan zaman moden.
Kedua-dua
juruterbang meminta identiti mereka tidak didedahkan, tetapi menunjukkan bahawa
terdapat memandu semakin meningkat dalam masyarakat krew udara UAE untuk meniup
wisel pada apa yang mereka katakan adalah polisi berbahaya dan tidak
bertanggungjawab.
Baca
lebih lanjut: Juruterbang bekerja mati': Flydubai pemberi maklumat berkata
kemalangan yang berkaitan keletihan meramalkan (Pilots ‘worked to death’: Flydubai whistleblower says
fatigue-related crash predicted (RT EXCLUSIVE)
Juruterbang
pertama berkata peraturan Flydubai berkata kedua-dua syarikat penerbangan itu
dan pekerjanya perlu memastikan bahawa juruterbang sihat untuk terbang, tetapi
syarikat itu tidak tetap tegak penghujungnya yang sewajarnya.
"Flydubai
mempunyai tanggungjawab untuk menyediakan senarai nama yang bebas daripada
keletihan. Kita mesti menjaga diri kita sendiri, pastikan bahawa kita tidak
penat apabila kita terbang. Ia simbiotik - kita perlu melakukan perkara yang
sama bersama-sama, "katanya. "Apabila kita mempunyai senarai nama
yang meletihkan, kita mesti memberitahu syarikat itu yang kita ada masalah, dan
itulah apa yang kita telah menjadi lakukan. Tetapi mereka tidak mendengar.
"
Dalam
amalan, Flydubai "senarai nama kebanyakan masa adalah meletihkan"
katanya.
"Apabila
anda terbang penerbangan malam hari ini, dan esok penerbangan awal, dan menaiki
kapal terbang malam lagi, anda akan malam ke hari untuk malam. Ia amat sukar
untuk mengekalkan apa-apa bentuk tidur pemulihan dalam tempoh itu. Jadi, anda
akhirnya akan bekerja sangat letih, "kata juruterbang.
‘Modern
day slavery for pilots’: More disturbing accounts of rules bent at Flydubai . . .
An
ex-Flydubai pilot told RT that he had to quit the airline after serious health
problems as the company reportedly squeezes everything it legally can from its
employees. Another described the working conditions as a form of ‘modern-day
slavery.’
Both
pilots asked that their identities not be revealed, but indicated that there is
a rising drive in the UAE air crew community to blow the whistle on what they
say are dangerous and irresponsible policies.
Pilots ‘worked to death’: Flydubai whistleblower says
fatigue-related crash predicted (RT EXCLUSIVE)
The
first pilot said Flydubai rules say both the airline and its employees have to
make sure that the pilots are fit to fly, but the company does not hold up its
end of the bargain.
“Flydubai
has the responsibility to provide rosters that are free from fatigue. We must
take care of ourselves, make sure that we are not fatigued when we fly. It’s
symbiotic - we have to do the same thing together,” he said. “When we have
rosters that are fatiguing, we must tell the company that we have a problem,
and that’s what we’ve being doing. But they have not been listening.”
In
practice, Flydubai “rosters most of the time are fatiguing” he said.
“When
you fly a night flight today, and an early flight tomorrow, and then a night
flight again, you are going nights to days to nights. It’s very difficult to
sustain any form of restorative sleep in that period. So you end up going to
work extremely tired,” the pilot explained.
Amalan
operasi itu adalah undang-undang sempurna di UAE, yang mempunyai kaedah-kaedah
mengenai bilangan jam seorang juruterbang boleh terbang dalam tempoh masa.
Flydubai memerhati kaedah-kaedah, tetapi akan memastikan bahawa ia mendapat
segala-galanya ia dapat dari krew, maka juruterbang katakan.
"Flydubai
cuba untuk terbang bilangan maksimum jam dan memberikan bilangan hari minimum
yang Off. Oleh itu, kita sedang terbang jadual sangat ketat. Flydubai tidak
melanggar sebarang undang-undang pada waktu yang kita terbang, tetapi cara
mereka meletakkan senarai nama bersama-sama adalah tidak profesional dan
berbahaya, "kata juruterbang.
Jadual
itu mengenakan cukai untuk sesiapa sahaja, tetapi bagi sesetengah lebih
daripada orang lain. Juruterbang kata seorang doktor bekerja untuk pengawal
selia penerbangan UAE, GCAA itu, didiagnosis dia dengan keletihan kronik dan
mengatakan kepadanya supaya 3 minggu. Walau bagaimanapun, Flydubai tidak
membayar apa-apa faedah penyakit dan dia "terpaksa kembali bekerja untuk
membayar sewa." Katanya, beliau berhenti Flydubai kerana masalah
keletihan.
Such
operating practice is perfectly legal in the UAE, which has rules on the number
of hours a pilot can fly over a period of time. Flydubai observes those rules,
but makes sure that it gets everything it can from its crews, the pilots say.
“Flydubai
tries to fly the maximum number of hours and provides the minimum number of
days off. So we are flying very tight schedules. Flydubai isn’t breaking any
laws in the hours that we fly, but the way they put the rosters together is
unprofessional and dangerous,” the pilot said.
Such a
schedule is taxing for anyone, but for some more than for others. The pilot
said a doctor working for UAE aviation regulator, the GCAA, diagnosed him with
chronic fatigue and told him to have three weeks off. However, Flydubai doesn’t
pay any sickness benefits and he “had to go back to work in order to pay the
rent.” He said he quit Flydubai because of the fatigue problem.
Bekas
juruterbang kedua berkata Flydubai juruterbang kadang-kadang menangani masalah
keletihan dengan melanggar peraturan dan mengambil tidur dalam penerbangan.
"Rakan-rakan
saya sedang tidur dalam penerbangan itu. Mereka berkata: "Saya benar-benar
letih jadi saya akan tidur 'dan kata ku:'. Sila, teruskan 'Itulah apa yang
berlaku dalam syarikat itu," katanya sambil menyifatkan hubungan antara
syarikat dan kakitangannya sebagai "perhambaan zaman moden, walaupun untuk
juruterbang."
Beliau
mendakwa Flydubai mempunyai masalah operasi lain juga, seperti program-program
latihan juruterbang buruk. Sesetengah pemimpin ditugaskan untuk mengajar
juruterbang bagaimana untuk terbang tidak boleh melakukannya sendiri, dakwanya.
"Saya
secara peribadi pergi ke GCAA untuk bercakap dengan pemeriksa. Dan saya
bertanya pemeriksa: 'Tolong pergi dan memeriksa Flydubai, ketua-ketua latihan
mereka tidak tahu bagaimana untuk terbang kapal terbang, jadi bagaimana mereka
boleh mengajar "katanya, sambil menambah bahawa dia meragui bahawa apa-apa
berubah selepas itu.
Kemalangan
maut Flydubai FZ981 penerbangan di Rusia yang kelihatan sebagai titik berbuka
untuk juruterbang bekerja untuk, atau digunakan untuk bekerja, Flydubai, kerana
mereka terus menghubungi RT untuk meniup wisel. Mereka semua tekanan bahawa
mereka berada dalam kedudukan untuk mengulas sama ada keletihan adalah faktor
penyumbang dalam bencana itu - yang mendakwa 62 nyawa, termasuk 7 anak kapal -
tetapi mengatakan masalah ini adalah benar-benar serius.
"Sebab
saya berkata apa-apa kerana rakan-rakan saya yang mati dalam kemalangan itu.
Jika kemalangan ini mempunyai apa-apa kaitan dengan keletihan, maka saya
memegang Flydubai bertanggungjawab, "kata seorang juruterbang, yang
terpaksa berhenti kerana masalah kesihatan, memberitahu RT.
RT
menggalakkan orang-orang yang boleh memberi penerangan tentang keadaan untuk
menulis kepada flydubaigate@rttv.ru~~V dan beritahu kami kisah-kisah mereka.
The
second former pilot said that Flydubai pilots sometimes deal with fatigue
problems by breaking the rules and taking an in-flight nap.
“My
colleagues are sleeping on the flight. They say: ‘I’m really tired so I’m going
to sleep’ and I say: ‘Please, go ahead.’ That’s what happens in that company,”
he said, describing the relationship between the company and its employees as
“modern day slavery, even for pilots.”
He
claimed that Flydubai has other operational problems as well, like poor pilot
training programs. Some captains tasked with teaching pilots how to fly can’t
do it themselves, he alleged.
“I
personally went to the GCAA to speak to an inspector. And I asked the
inspector: ‘Please, go and check Flydubai, their training captains don’t know
how to fly a plane, so how can they teach?” he said, adding that he doubted
that anything changed after that.
The
fatal crash of Flydubai flight FZ981 in Russia appears to be the breaking point
for pilots working for, or used to work for, Flydubai, as they continue to get
in touch with RT to blow the whistle. They all stress that they are in no
position to comment on whether fatigue was a contributing factor in the
disaster - which claimed 62 lives, including seven crewmembers - but say the
problem is really serious.
“The
reason I am saying anything is because my colleagues died in the crash. If this
crash has anything to do with fatigue, then I hold Flydubai responsible,” one
pilot, who had to quit over health problems, told RT.
RT
encourages people who can shed light on the situation to write to
flydubaigate@rttv.ru and tell us their stories.