ASIA
JYy | JamaliahYusofYacob - Kakitangan
Emirates Airline merujuk kepada syarikat itu sebagai "sangkar emas,"
yang didakwa ekzos krew melampaui had mereka dan menggunakan hukuman apabila
aduan yang difailkan, pentadbir laman web pemberi maklumat yang berdedikasi
telah memberitahu RT.
Bercakap
dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan, pentadbir
donotflyemirates.wordpress.com, yang mengumpul akaun juruterbang Emirates
Airline dan menerbitkan cerita-cerita mereka dalam talian, menegaskan bahawa
syarikat itu mencipta "budaya takut," di mana pekerja berasa tidak
dilindungi, yang disasarkan dan terperangkap.
Pentadbir
laman web menyatakan bahawa United Arab Emirates (UAE) tidak membenarkan
kesatuan, yang meninggalkan kakitangan yang banyak terdedah kepada
penyalahgunaan.
"Jika
anda membuat kesilapan - atau jika anda tidak membuat kesilapan, jika seseorang
menyalahkan anda untuk sesuatu - anda tidak mendapat peluang untuk
mempertahankan diri sendiri. Anda hanya mendapat amaran, mereka hanya memecat
anda."
"Selepas
beberapa masa yang dihabiskan di Dubai anda merasa seperti segala-galanya,
seluruh hidup anda berada dalam bahaya. Kerana jika anda dipecat, anda akan
kehilangan rumah anda, anda akan kehilangan seluruh hidup anda. Inilah sebabnya
mengapa mereka merujuk kepadanya sebagai 'sangkar emas. "
Baca
lebih lanjut: 60 Flydubai, Emirates juruterbang memberitahu RT keletihan,
ugutan, penyalahgunaan kuasa (EKSKLUSIF)
Tapak
pemberi maklumat telah pun diharamkan di UAE, tetapi syarikat penerbangan itu
mahu menutup mulut ia lagi, sebagai peguam Emirates Airline mendekati Wordpress
dan menggesa platform blog untuk mengambil laman web pemberi maklumat, yang ia
enggan berbuat.
"Saya
menerima notis daripada platform Wordpress, mereka diberitahu saya bahawa peguam
Emirates cuba untuk mengambil beberapa kandungan dari blog saya, dan Wordpress
menolak mereka."
Pentadbir,
yang juga bekas pekerja Emirates Airline, memberitahu RT bahawa cerita-cerita
semua juruterbang yang diterima melalui e-mel. Mereka disahkan semua sebelum
diterbitkan.
Penyelaras
laman web juga menerima surat amaran ketika masih bekerja dengan syarikat
penerbangan itu untuk mempunyai "pengaruh yang negatif terhadap orang
lain" apabila membincangkan perubahan dan beban kerja.
Terdahulu,
RT bercakap dengan semasa serta bekas juruterbang Emirates, yang mengesahkan bahawa syarikat
itu memaksa mereka untuk mengambil beban kerja berat dan melaksanakan teknik
"buli".
Seorang
pekerja bekas Emirates digambarkan senarai nama syarikat sebagai
"kejam," sebagai juruterbang "dijangka bertukar dari hari ke
malam . . . tugas tanpa cukup rehat di antara," sambil menambah bahawa dia
"kehilangan beberapa malam tidur setiap bulan," adalah "
sentiasa letih, "dan tiada mempunyai" tenaga untuk melakukan apa-apa.
"
Lebih
teruk lagi adalah hakikat bahawa Ketua Pihak Berkuasa Penerbangan Awam UAE
(GCAA), didakwa mengawal selia keselamatan penerbangan, telah gagal untuk
bertindak. Bercakap kepada RT dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan, bekas
juruterbang Emirates berkata pemantau penerbangan yang berpangkalan di Dubai
tidak bebas dari negeri ini, dan dengan itu tidak boleh secukupnya memenuhi
kewajipannya.
Masalah
ini diburukkan lagi sebagai GCAA dikawal oleh orang yang sama yang
bertanggungjawab bagi syarikat penerbangan itu. Satu lagi juruterbang yang
digunakan oleh Emirates mendedahkan bahawa GCAA yang dipengerusikan oleh Ketua
Pegawai Eksekutif Emirates Airline & Group - Sheikh Ahmed Bin Saeed Al
Maktoum.
Syarikat
penerbangan itu sendiri enggan mengakui masalah keletihan juruterbang ketika
dihubungi RT.
Sambutan
terkini dari seorang jurucakap Emirates mendakwa bahawa syarikat itu memenuhi
standard yang diperlukan.
"Emirates
beroperasi dalam persekitaran yang selamat, sangat dikawal selia dan rekod
keselamatan kami, yang berada di kedudukan antara yang tertinggi dalam
industri, menunjukkan standard yang ketat kami. senarai nama anak-anak kapal
kami dibina berdasarkan peraturan GCAA, yang selaras dengan piawaian diiktiraf
organisasi antarabangsa. Emirates mempunyai sistem Pengurusan Risiko Keletihan Pilot
yang berterusan mengkaji corak jadual krew penerbangan dan mengkaji sebarang
maklum balas yang diterima daripada juruterbang kami. Oleh itu, kita tidak
boleh menyokong mana-mana tuduhan tanpa nama yang telah dilaporkan oleh Rusia
Hari ini."
Baca
lebih lanjut: 'senarai nama yang kejam': Ex-Emirates juruterbang memberitahu RT
bagaimana kuasa-kuasa syarikat penerbangan pekerja untuk bekerja, lebih masa
"Emirates
secara aktif menggalakkan kakitangan untuk melaporkan semua aspek keselamatan
supaya analisis yang betul dan penyiasatan boleh dijalankan. Semua kakitangan
diberi, pamerkan link mudah secara langsung dengan pengurusan untuk membuat
laporan dan memberikan maklum balas, tidak kira sifatnya."
Bagaimanapun,
yang paling baru-baru ini juruterbang Emirates bercakap dengan RT tidak
bersetuju, dengan alasan bahawa walaupun syarikat penerbangan itu mempunyai
sistem Pengurusan Risiko Keletihan Pilot,
ia jarang melakukan apa-apa untuk menangani masalah tersebut. Sebaliknya, ia
mengejar taktik ugutan perintis untuk menggalakkan aduan selanjutnya.
"Kami
memfailkan ASRS [Aviation Laporan Keselamatan], kami mengetengahkan masalah dan
[untuk] kita boleh mendapat dipanggil oleh pihak pengurusan, dibawa masuk ke
pejabat . . . Mereka menekankan masalah, mereka [boleh mempunyai] yang membuat
kesilapan, sama ada disebabkan oleh keletihan atau hanya satu kesilapan . . .
dan untuk itu mereka hanya memberikan anda satu surat amaran, ini berlaku
sepanjang masa. Dan apa yang berlaku ialah, rakyat semakin takut untuk menulis
ASRS untuk mengetengahkan isu-isu, dan ia dapat tersembunyi, "kata
juruterbang.
Masalahnya
ialah bahawa walaupun meletihkan senarai nama tidak menyalahi undang-undang,
mereka adalah "tidak bermoral" dan "tidak konsisten dengan corak
tidur," kata juruterbang. "Apabila anda terbang lebih daripada 100
jam sebulan isu-isu ini adalah kumulatif, dan mereka membina. Anda hanya mula
berasa lebih teruk dan lebih teruk dan lebih teruk . . . Tetapi syarikat
penerbangan itu akan memberitahu anda 'senarai nama kami adalah undang-undang.'
Ya, mereka adalah senarai nama undang-undang. Mereka mempunyai beberapa amalan
penjadualan haram - tetapi mereka tidak akan mengaku".
Apabila
menceritakan pengalaman peribadinya keletihan semasa penerbangan, juruterbang
berkata beliau dan pembantu juruterbang kedua-dua telah tertidur apabila
menghampiri darat, "masa yang apabila anda yang perlukan untuk menjadi
yang paling berjaga-jaga ketika itu."
Selain
masalah keletihan juruterbang, Emirates Airline cuba untuk kelihatan lebih
profesional dengan menggunakan semula nombor pekerja lama pada kakitangan baru,
menjadikan ia kelihatan seolah-olah mereka mempunyai pasukan yang berpengalaman
yang bertanggungjawab bagi penerbangan, satu anak kapal kabin memberitahu RT.
Walau
bagaimanapun, realitinya adalah bahawa "majoriti kakitangan baru meletak
jawatan dalam tempoh 6 bulan. Pendatang baru tidak dapat menampung beban kerja
dan keletihan."
Emirates
Airline a ‘golden cage’ that reinforces ‘culture of fear’ - whistleblower
website . . .
Employees
of Emirates Airline refer to the company as a “golden cage,” which allegedly
exhausts crews beyond their limits and employs punishments when complaints are filed,
the administrator of a dedicated whistleblower site has told RT.
Speaking
on condition of anonymity, the administrator of donotflyemirates.wordpress.com,
which collects the accounts of Emirates Airline pilots and publishes their
stories online, stressed that the company creates “a culture of fear,” where
workers feel unprotected, targeted and trapped.
The
site administrator noted that the United Arab Emirates (UAE) does not allow
unions, which leaves staff even more vulnerable to abuse.
“If you
make a mistake – or even if you don’t make a mistake, if someone blames you for
something – you don’t get the chance to defend yourself. You just get the
warning, they just fire you.”
“After
some time spent in Dubai you feel like everything you have, your whole life is
in danger. Because if you get fired, you’re going to lose your house, you’re
going to lose your whole life. This is why they are referring to it as a
‘golden cage.’”
Read more:
60 Flydubai, Emirates pilots tell RT of fatigue, intimidation,
misuse of authority (EXCLUSIVE)
The
whistleblower site is already banned in the UAE, but the airline wanted to
silence it further, as Emirates Airline lawyers reached out to Wordpress and
urged the blogging platform to take down the whistleblower site, which it
refused to do.
“I
received a notification from Wordpress platform, they notified me that Emirates
lawyers tried to take down some content from my blog, and Wordpress refused
them.”
The
administrator, who is a former employee of Emirates Airline, told RT that all
the pilots’ stories are received via email. They are all verified before they
are published.
The
site coordinator also received warning letters while still employed by the
airline for having a “negative influence on others” when discussing shifts and
workloads.
Earlier,
RT spoke to current as well as former Emirates pilots, who confirmed that the
company forces them to take heavy workloads and implements “bullying”
techniques.
An
ex-Emirates employee described the company’s rosters as “brutal,” as the pilots
are “expected to switch from day to night… duties without enough rest in
between,” adding that he “loses several nights of sleep every month,” is
“constantly tired,” and has “no energy to do anything.”
Making
matters worse is the fact that the UAE’s General Civil Aviation Authority
(GCAA), charged with regulating aviation safety, has failed to act. Speaking to
RT on condition of anonymity, a former Emirates pilot said that the Dubai-based
aviation watchdog is not independent from the state, and thus cannot adequately
fulfill its duties.
The
problem is further exacerbated as the GCAA is controlled by the same people in
charge of the airline. Another pilot employed by Emirates revealed that the
GCAA is chaired by the CEO of Emirates Airline & Group – Sheikh Ahmed Bin
Saeed Al Maktoum.
The
airline itself has refused to acknowledge the problem of pilot fatigue when
contacted by RT.
The latest
response from an Emirates spokesperson claimed that the company meets the
required standards.
“Emirates
operates in a safe, highly regulated environment and our safety record, which
ranks among the top in the industry, demonstrates our rigorous standards. Our
crew rosters are built based on GCAA rules, which are in line with recognized
international organization standards. Emirates has a Pilot Fatigue Risk
Management system that continuously examines flight crew roster patterns and
reviews any feedback received from our pilots. Therefore, we cannot
substantiate any of the anonymous allegations that have been reported by Russia
Today.”
Read more:
‘Rosters are brutal’: Ex-Emirates pilot tells RT how airline
forces employees to work extra hours
“Emirates
actively encourages staff to report on all aspects of safety so that proper
analysis and investigations can be conducted. All staff are provided with a
direct, easy link with management to report and provide feedback, regardless of
its nature.”
However,
the Emirates pilot that most recently spoke with RT disagrees, arguing that
even though the airline has a Pilot Fatigue Risk Management system, it rarely
does anything to address the problem. Instead, it pursues tactics of pilot
intimidation to discourage further complaints.
“We
file ASRs [Aviation Safety Reports], we highlight problems, and [for that] we
can get called by the management, brought into the office… They highlighted a
problem, they [could have] made a mistake, whether due to tiredness or just an
error...and for that they simply give you a warning letter, this is happening
all the time. And what happens is, people are becoming afraid to write ASRs to
highlight issues, and it gets hidden,” the pilot said.
The
problem is that while exhausting rosters are not illegal, they are “immoral”
and “not consistent with sleep patterns,” added the pilot. “When you are flying
more than 100 hours a month these issues are cumulative, and they build up. You
just start to feel worse and worse and worse… But the airline will tell you
‘our rosters are legal.’ Yes, they are legal rosters. They do have some illegal
rostering practices – but they won’t admit to that.”
When
describing his personal experience of fatigue during flights, the pilot said
that he and his co-pilot had both fallen asleep when approaching the ground,
“the time when you need to be most alert.”
Aside
from the issue of pilot fatigue, Emirates Airline tries to appear more
professional by reusing old employee numbers on new staff, thus making it seem
that they have a well-experienced team in charge of the flights, one cabin crew
member told RT.
However,
the reality is that “the majority of new staff are resigning within six months.
Newcomers cannot cope with the workload and fatigue.”