JamaliahYusofYacob - RT telah mendapat bukti baru juruterbang UAE
dan krew sedang diarahkan ke ambang keletihan. Rungutan mengejutkan oleh
Emirates tarikh anak kapal dari awal April dan echo akaun tanpa nama dikongsi
oleh kakitangan Flydubai berikut maut pertengahan Mac nahas kapal terbang.
Beberapa Laporan Aviation Safety kesilapan
berkaitan keletihan di tempat kerja oleh krew kabin Emirates Airlines, disemak
oleh RT, mengandungi aduan juruterbang mengalami keletihan, tidur mikro yang
bertepatan dengan kesilapan prosedur, "kecerdasan rendah 'dan' sikap acuh
tak acuh" manakala di udara.
Emirates fatigue reports show UAE airlines
pushing crews to limits (RT EXCLUSIVE)
RT has obtained new evidence of UAE pilots
and crews being pushed to the brink of exhaustion. The shocking grievances by
the Emirates cabin crew date from early April and echo anonymous accounts
shared by Flydubai staff following deadly mid-March plane crash.
A number of Aviation Safety Reports of
fatigue-related errors on the job by Emirates Airlines cabin crews, reviewed by
RT, contain complaints of pilots experiencing fatigue, micro sleeps which
coincided with procedural errors, “low alertness” and “indifference” while in
the air.
'Where are you flying?
Stop! Stop!': Argument, panic in cockpit before #Flydubai #FZ981 crash -
leaked recorder data (Ke mana anda terbang? Stop! Stop!: Hujah, panik dalam sebelum
kokpit #Flydubai # FZ981 kemalangan - bocor data perakam!) http://on.rt.com/78c8
"Penerbangan malam dalam ke-3
berturut-turut bagi Capitan. Pelbagai kesilapan panggilan radio termasuk hilang
daftar masuk dengan Muscat [nampaknya rujukan ibu negara Oman]. slip prosedur
Pelbagai termasuk gagal untuk menghidupkan lampu pendaratan di cek dengan
10,000 kaki. Sekiranya acara bukan biasa berlaku pada peringkat akhir
penerbangan, prestasi kapten akan telah terjejas. Nasib baik, pegawai yang
pertama tidak pada corak jadual yang sama dan ditangkap paling slip, "kata
seorang kakitangan Emirates 'menulis dalam yang dikemukakan" bentuk
keletihan".
Dalam kes lain, hampir dalam setiap satu
daripada bentuk-bentuk yang serupa, krew penerbangan yang disebut sama ada
"bersama" atau "digabungkan" hari rehat bersama-sama dengan
deprivations tidur sebelumnya, gabungan yang akhirnya membawa kepada prestasi
yang lemah.
“Third deep night flight in a row for the
Capitan. Multiple radio call errors including missing check-in with Muscat
[apparently referencing the capital of Oman]. Multiple procedural slips
including failing to switch landing lights on with 10,000 ft checks. Should a
non-normal event have occurred during the latter stages of the flight, the
captain’s performance would have been impaired. Fortunately, the first officer
was not on the same roster pattern and caught most slips,” one of the Emirates’
staffers wrote in the submitted “fatigue form”.
In other cases, almost in each of the similar
forms, flight crews mentioned either “shared” or “combined” rest days together
with previous sleep deprivations, a combination that eventually led to poor
performance.
Read more: 60 Flydubai, Emirates pilots tell RT of fatigue, intimidation,
misuse of authority (EXCLUSIVE) (Baca lebih lanjut: 60 Flydubai, Emirates
juruterbang memberitahu RT keletihan, ugutan, penyalahgunaan kuasa (EKSKLUSIF)
Semua ini "laporan keletihan"
Petugas Emirates mengemukakan sebelum April, minggu semata-mata selepas 19 Mac
Flydubai tragedi di Rusia Rostov-on-Don membunuh semua 62 orang di atas kapal.
Hari selepas kemalangan maut FZ981,
juruterbang bekerja untuk syarikat penerbangan UAE mula mendekati RT dengan
syarat tidak mahu namanya disiarkan selepas bekas kapten Flydubai meniup wisel
pada syarikat penerbangan itu ‘overworking’ krew penerbangannya
"mati." Beliau berkongsi log penerbangan Alejandro Cruz Alava,
bersama kapten pada FZ981 yang terhempas di selatan Rusia. Dokumen-dokumen lain
yang beliau berikan menunjukkan juruterbang dan juruterbang junior khususnya
ditugaskan perubahan penerbangan pelbagai berturut-turut.
Syarikat penerbangan di UAE adalah
"berazam untuk melakukan apa sahaja untuk terus terbang kapal terbang ini,
walaupun berbahaya," kata seorang Aviation Eksekutif UAE memberitahu RT
dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan selepas krew mula berkongsi akaun
mereka. "Jika anda cuba untuk membimbing mereka melalui dengan cara yang
teliti berdasarkan piawaian penerbangan antarabangsa dan peraturan-peraturan,
anda akan menjadi musuh mereka. Mereka terlibat dalam perjuangan yang besar ke
atas langit terbuka dengan syarikat penerbangan DUNIA di Eropah dan Amerika
Utara, "katanya.
RT secara peribadi telah bercakap dengan
bekas anak kapal kabin Emirates, salah seorang daripada mereka telah berkata
bahawa beliau melihat beberapa kali "juruterbang tidur semasa tempoh
kritikal penerbangan mereka."
All of these “fatigue reports” Emirates staff
submitted earlier April, mere weeks after the March 19 Flydubai tragedy in
Russia’s Rostov-on-Don killed all 62 people on board.
Days after the deadly FZ981 crash, pilots
working for UAE airlines began reaching out to RT on condition of anonymity
after a former Flydubai captain blew the whistle on the airline overworking its
flight crew “to death.” He shared flight log of Alejandro Cruz Alava,
co-captain on the FZ981 that crashed in Russian south. Other documents he
provided showed pilots and junior pilots in particular being assigned multiple
flight shifts in a row.
Airlines in the UAE are “determined to do
whatever it takes to keep flying these airplanes, even dangerously,” an UAE
Aviation Executive told RT on condition of anonymity after crews began sharing
their accounts. “If you try to guide them through in a conscientious way based
on international aviation standards and regulations, you will become their
enemy. They are engaged in a huge fight over open skies with the world airlines
in Europe and North America,” he added.
RT has personally spoken to former Emirates
cabin crew members, one of whom has said that he saw several times “pilots
sleeping during critical periods of their flights.”
Read more: Pilots ‘worked to death’: Flydubai whistleblower says
fatigue-related crash predicted (RT EXCLUSIVE) (Baca lebih lanjut:
Juruterbang bekerja setengah mati ': Flydubai pemberi maklumat berkata kemalangan
yang berkaitan keletihan meramalkan (RT EKSKLUSIF)
"Sebagai senior Saya telah melihat
banyak-banyak peristiwa di mana kita akan pergi ke dalam kokpit dan melihat
juruterbang tidak tidur pada waktu rehat mereka, tetapi hanya tidur semasa
tempoh kritikal penerbangan mereka, seperti semasa pergolakan, semasa
pendaratan - hanya melihat mereka tidur nyenyak, "kata seorang bekas
pramugari untuk Emirates kepada RT, mengingatkan ketakutan. "Ini akan
menjadi pada penerbangan jarak jauh lebih 10 jam, dalam penerbangan ke banyak
destinasi yang berbeza. Kita telah melihat bahawa pada kejadian biasa."
Bekas pramugara juga teringat bahawa atendan
penerbangan sesama juga akan jatuh "tidur di tempat duduk mereka."
"Selalunya dalam laporan kejadian yang
datang melalui terdapat anak-anak kapal yang sering membuka pintu ketika
pesawat berada di atas tanah hanya kerana keletihan. Kerana mereka begitu
letih, mereka tidak tahu apa yang mereka lakukan, "katanya, sambil
menambah laporan seperti itu akan muncul setiap bulan lain.
Walau bagaimanapun, Emirates didakwa
disiarkan untuk mengabaikan aduan.
“As a senior I have seen many-many occasions
where we would go into the cockpit and see pilots sleep not on their breaks,
but just asleep during critical periods of their flights, like during
turbulence, during landing – just seen them fast asleep,” a former flight
attendant for the Emirates told RT, recalling fear. “This would be on long haul
flights over 10 hours, on flights to many different destinations. We have seen
that on regular occurrences.”
The former steward has also recalled that his
fellow flight attendants would also fall “asleep on their seats.”
“Often in the incident reports that came
through there were crew that were often opening doors while the planes were on
the ground just due to the fatigue. Because they were so tired, they did not
know what they were doing,” he said, adding that reports like that would appear
every other month.
However, Emirates allegedly opted to
disregard the complaints.
Read more: ‘Modern day slavery for pilots’: More disturbing accounts of
rules bent at Flydubai (Baca lebih lanjut: 'perhambaan hari moden untuk
juruterbang: Akaun Lebih membimbangkan peraturan terbengkok di Flydubai)
"Ini adalah sesuatu yang Emirates akan
sekali-kali mengaku," tambah bekas pramugara itu.
Seorang lagi bekas anak kapal bagi Emirates
memberitahu RT bahawa syarikat itu akan meletakkan kesalahan untuk keletihan
dan penyakit dengan pekerja.
"Ada apa-apa budaya ugutan dalam
syarikat yang mereka akan membuat ia bunyi seperti ia adalah kesalahan anda,
bahawa ini adalah tanggungjawab anda," katanya. "Sebagai contoh, jika
saya memanggil sakit, jika saya memberitahu mereka bahawa saya keletihan [d],
mereka akan membuat ia bunyi seperti . . . anda adalah orang berbuat demikian.
"Ia tiada kaitan dengan syarikat itu, tidak menyalahkan syarikat. Kami
tidak mahu mendengarnya."
Oleh kerana ayat-ayat RT menerima ala kadar,
lebih ramai juruterbang mula mendekati mengadu tentang keletihan. Sesetengah
daripada mereka berbanding keadaan kerja Flydubai kepada "perhambaan zaman
moden".
Kurang daripada seminggu selepas ayat-ayat
pertama, juruterbang dengan syarikat penerbangan Emirates yang juga berhubung
dengan saluran melalui telefon atau e-mel untuk memberitahu tentang apa yang mereka
tahu.
“This was something that Emirates would never
ever admit,” the former steward added.
Another former crew member for Emirates told
RT that the company would place the blame for fatigue and sickness with the
employees.
“There is such a culture of intimidation in
the company that they would make it sound like it’s your fault, that this is
your responsibility,” he said. “For example, if I call in sick, if I tell them
I’m fatigue[d], they will make it sound like ... you are the one doing this.
‘It has nothing to do with the company, don’t blame the company. We don’t want
to hear it.’”
As the revelations RT received snowballed,
more pilots started reaching out to complain about fatigue. Some of them
compared Flydubai work conditions to “modern day slavery”.
Less than a week after the first revelations,
pilots with the Emirates airline also reached out to the channel by phone or
email to tell about what they know.
Read more: Black boxes of crashed Flydubai plane decoded, no onboard
system malfunctions found – investigators (Baca lebih lanjut: kotak hitam
pesawat Flydubai terhempas dinyahkod, tiada kerosakan sistem di atas kapal
dijumpai - penyiasat)
Seorang bekas pilot Emirates berkata syarikat
penerbangan itu telah menyimpan wang dengan mengupah kurang juruterbang daripada
yang diperlukan untuk menampung beban kerja.
Satu lagi juruterbang masih bekerja di
Emirates bersetuju, mengatakan bahawa syarikat itu "tidak dapat menggaji
juruterbang yang cukup untuk membuat untuk kerugian."
Dalam komen baru-baru ini, Emirates berkata
ia tidak akan "menyokong" mana-mana tuduhan tanpa nama yang
dilaporkan oleh RT, menekankan bahawa sistem Pengurusan Risiko Pilot Keletihan
yang "secara berterusan mengkaji corak jadual krew penerbangan dan
mengkaji sebarang maklum balas yang diterima daripada juruterbang kami."
Walau bagaimanapun, berikutan beban aduan
keletihan, Emirates sebahagiannya disemak semula polisi mereka. Menurut e-mel
dalaman RT dikaji semula, bermula 1 Jun 2016 ia melanjutkan berhenti sebentar
untuk penerbangan Chicago untuk "kira-kira 50 jam."
"Ia adalah keputusan yang baik tetapi
mengapa menunggu sehingga Jun untuk melakukan perubahan itu. Ia adalah didorong
keselamatan tetapi kemudian mereka perlu bertindak balas serta-merta! Dengan
perubahan yang mereka mengakui bahawa ada sesuatu yang salah dengan berhenti
sebentar ini, "kata seorang bekas juruterbang memberitahu RT.
One former Emirates pilot said that the
airline was saving money by hiring fewer pilots than necessary to cover the
workload.
Another pilot still working at Emirates
concurred, saying that the company was “not able to employ enough pilots to
make up for the losses.”
In a recent comment, Emirates said it could
not “substantiate” any of the anonymous allegations reported by RT, stressing
that its Pilot Fatigue Risk Management system ”continuously examines flight
crew roster patterns and reviews any feedback received from our pilots.”
However, following a load of fatigue
complaints, Emirates partially revised their policies. According to an internal
email RT reviewed, starting June 1, 2016 it extended a layover for a Chicago
flight to “approximately 50 hours.”
“It is a good decision but why wait till June
to do the change. It is safety driven but then they need to react immediately!
With the change they admit that something was wrong with this layover,” a
former pilot told RT.