Thursday, March 24, 2016

FlyDubai FZ981 pembantu juruterbang telah penat, tetapi 'tekanan yang besar' menjadikan beliau kerja - rakan sekerja untuk RT . . .



JamaliahYusofYacob FlyDubai telah lama menolak sempadan dasar operasi yang waras, seorang juruterbang yang berupa bekerja untuk syarikat penerbangan itu memberitahu RT. Beliau berkata, ia menggalakkan tidak melaporkan sakit atau keletihan, seperti yang didakwa juga dengan penerbangan terhempas, Alejandro Alava.

Selepas kemalangan FZ981 penerbangan tambang murah FlyDubai di Rostov-on-Don minggu lepas, bekas juruterbang meniup wisel dalam temu bual dengan RT mengenai bagaimana syarikat itu didakwa menolak pekerjanya untuk bekerja senarai nama sibuk dan panjang, mengabaikan aduan yang ini meletakkan nyawa dalam bahaya. laporan yang kini telah disokong oleh seseorang yang mendakwa menjadi perintis FlyDubai semasa.

"Jika apa-apa, sejak [pemberi maklumat asal untuk RT] kiri, keadaan menjadi lebih buruk," juruterbang, yang tidak mahu namanya disiarkan kerana dia takut tindakan balas dari majikan, memberitahu RT. "Tekanan yang dikenakan kepada juruterbang oleh pihak pengurusan adalah amat besar."

'Saya akan terbang kerana kita memerlukan wang'

Juruterbang, yang mengatakan dia telah berkhidmat dengan syarikat itu selama bertahun-tahun, berkata skim pembayaran yang FlyDubai menggunakan tekanan meletakkan pada anak kapal tidak memanggil sakit. Seorang juruterbang yang tidak memilih untuk terbang kerana sakit atau keletihan, yang merupakan satu tindakan yang wajar dilakukan, akan kehilangan banyak wang dan boleh masuk ke dalam tempat yang benar-benar ketat di Dubai, di mana kos sara hidup adalah sangat tinggi, katanya.

"Orang terbang apabila mereka tidak layak kerana uzur, sedih. Dan mereka juga terbang dengan keletihan, "katanya. "Semua orang mempunyai sebuah keluarga, semua orang mempunyai anak-anak dan isteri dan gadai janji mereka perlu membayar. Jadi tekanan kewangan adalah tekanan peribadi."

Baca lebih lanjut: Juruterbang bekerja setengah mati ': FlyDubai pemberi maklumat berkata kemalangan yang berkaitan keletihan meramalkan (RT EKSKLUSIF) http://on.rt.com/77nm

Tekanan ini didakwa di tempat apabila FZ981 Pegawai Pertama Alejandro Alava memutuskan bahawa dia akan berada dalam penerbangan malang itu.

"Saya tahu hakikatnya dari kawan rapat isteri [Alava ini] bahawa dia tidak mahu pergi bekerja kerana dia letih. Tetapi dia berkata 'Saya perlu pergi ke tempat kerja kerana kita mempunyai kembar, kita akan memerlukan wang, "kata juruterbang.

Pilot keletihan boleh menjadi faktor yang menyumbang dalam satu kejadian yang serius. Hal ini terutama berlaku untuk penerbangan ke destinasi, di mana perkhidmatan tanah tidak mencapai taraf yang tinggi di tempat di Amerika Utara atau Eropah, juruterbang mendakwa perasan, sambil menambah bahawa FlyDubai terbang ke destinasi tersebut.

"FlyDubai terbang ke zon perang, ke Afghanistan. Kami terbang ke bahagian Afrika yang mempunyai persekitaran separa terkawal . . . ini menambah risiko tambahan. Dan apabila anda mempunyai seorang juruterbang letih yang bertujuan untuk membuat keputusan yang cepat dan tepat, anda sedang meminta masalah. FlyDubai telah menolak sempadan operasi yang wajar untuk masa yang lama-lama, "katanya.

'Budaya punitif'

Syarikat itu bukan sahaja bertukar mata apabila juruterbang masuk ke dalam kokpit dalam keadaan yang tidak terlalu baik, ia sebenarnya menggalakkan bukan laporan kejadian kecil yang disebabkan oleh keletihan dan meletakkan tekanan ke atas orang-orang yang, juruterbang yang dituntut.

"Mereka berkata tidak ada budaya punitif dan jika anda melaporkan tiada apa yang akan berlaku, tetapi ramai juruterbang telah bersandar agak tegas, dan juruterbang yang telah bercakap telah dipecat kerana itu," katanya.

"Mereka tidak dipecat sebenarnya," dia membetulkan dirinya sendiri. "Mereka bersandar pada meletak jawatan dan diberitahu bahawa mereka akan mendapatkan akhir-pd-perkhidmatan manfaat jika mereka meletakkan jawatan, atau jika tidak, mereka akan dipecat. Syarikat itu tidak suka untuk menembak orang kerana mereka tidak mahu mempunyai potensi untuk kes mahkamah atau bagi orang-orang untuk bercakap kepada pihak media."

Juruterbang berkata orang di syarikat yang digunakan untuk bergurau bahawa mereka akan perlu untuk kehilangan kapal terbang untuk apa-apa kepada perubahan.

'Semuanya berakhir di Rostov'

Suasana permusuhan diterangkan kepada RT oleh sumber-sumber FlyDubai nampaknya jelas dalam media sosial, di mana pekerja-pekerja syarikat yang didakwa bercakap antara diri mereka daripada mata awam. Salah satu komen di laman Facebook peribadi yang diterbitkan selepas kemalangan di Rostov-on-Don - tangkapan skrin yang telah dihantar oleh juruterbang yang sama untuk RT - grimly berjenaka tentang menyewa "yang Strippergramm berpakaian seperti anggota polis Rusia" untuk mesyuarat akan datang dengan ketua juruterbang.

"Saya pasti ke-29 Mac membawa wartawan untuk hari bekerja!" Kata seorang yang lain berkata, merujuk kepada mesyuarat yang akan datang.

Para pengulas seolah-olah tidak mengharapkan FlyDubai mengambil langkah-langkah untuk membetulkan dasar selepas kemalangan maut di Rusia, yang meragut 62 nyawa, termasuk 7 daripada rakan-rakan mereka.

"Selain daripada PR yang buruk ia mungkin tidak dianggap sebagai apa-apa yang lebih teruk daripada pekerja sedikit terbunuh di tapak bangunan," kata seorang komen.

"Baghdad, Kabul, Baghram, Abha . . . semuanya berakhir di Rostov," kata seorang lagi balasan.

FlyDubai ialah syarikat penerbangan kos rendah yang dimiliki oleh United Arab Emirates. Ia telah ditubuhkan pada tahun 2008 dengan Emirates Airlines membantu ia untuk berlepas. Kedua-dua syarikat tidak mempunyai hubungan pengurusan yang lain daripada yang kedua-duanya dimiliki oleh kerajaan UAE.

Apabila diperlukan untuk mengulas mengenai dakwaan itu, FlyDubai menafikan sebarang kecuaian dan berkata ia dipatuhi semua peraturan memohon peraturan masa tugas dalam menyusun senarai nama tugas.

"Bagi FlyDubai keselamatan dan kebajikan anak kapal dan anak kapal adalah sangat penting," Syarikat penerbangan itu memberitahu RT dalam e-mel. "Jika anak kapal penerbangan merasakan bahawa, atas apa jua sebab, mereka tidak mampu untuk mendapatkan rehat yang cukup sebelum memulakan peralihan, Sistem Pengurusan Keselamatan kami (SMS), menggalakkan juruterbang untuk mengisytiharkan diri mereka tidak layak untuk terbang."

UAE pengawal selia penerbangan, Pihak Berkuasa Am Penerbangan Awam, berkata ia adalah dilarang oleh undang-undang daripada menyediakan komen mengenai dakwaan tersebut.

Jawatankuasa Penerbangan Interstate, yang didakwa siasatan kemalangan FZ981 itu, berkata ia akan menyiasat laporan RT dan komen selepas siasatan.

Flydubai FZ981 co-pilot was fatigued, but 'tremendous pressure' made him work - colleague to RT

Flydubai has long pushed the boundaries of sensible operating policy, a pilot purporting to work for the airline told RT. He says it encourages not reporting illness or fatigue, as was allegedly also the case with the crashed flight’s Alejandro Alava.


After the crash of low-cost carrier Flydubai’s flight FZ981 in Rostov-on-Don last week, a former pilot blew the whistle in an interview with RT on how the company allegedly pushes its employees to work hectic and long rosters, ignoring complaints that this puts lives in danger. That report has now been corroborated by a person who claims to be a current Flydubai pilot.

“If anything, since [the original whistleblower to RT] left, things got worse,” the pilot, who asked not to be named because he fears reprisals from his current employer, told RT. “The pressure applied to pilots by the management is tremendous.”

‘I’ll fly because we need the money’

The pilot, who says he has been with the company for years, said the payment scheme that Flydubai uses puts pressure on crew members not to call in sick. A pilot who chooses not to fly because of sickness or fatigue, which is a sensible thing to do, would lose a lot of money and may get into a really tight spot in Dubai, where the cost of living is very high, he explained.

“People fly when they are unfit because of sickness, sadly. And they also fly with the fatigue,” he said. “Everyone has a family, everyone has children and wife and mortgages they have to pay. So financial pressure is personal pressure.”

Read more: Pilots ‘worked to death’: Flydubai whistleblower says fatigue-related crash predicted (RT EXCLUSIVE) http://on.rt.com/77nm

This pressure was allegedly in place when FZ981 First Officer Alejandro Alava decided that he would be on the ill-fated flight.

“I know for a fact from a close friend of [Alava’s] wife that he didn’t want to go to work because he was tired. But he said ‘I have to go to work because we are having twins, we are going to need the money,’”the pilot said.

Pilot fatigue may be a contributing factor in a serious incident. This is especially true for flights to destinations, where ground services are not up to high standards in place in North America or Europe, the claimed pilot noticed, adding that Flydubai flies to such destinations.

“Flydubai flies to war zones, to Afghanistan. We fly to parts of Africa that have semi-controlled environments… This adds an additional risk. And when you have a tired pilot who is meant to make quick and accurate decisions, you are asking for trouble. Flydubai has been pushing the boundaries of sensible operations for a long-long time,” he said.

‘Punitive culture’

The company not only turns a blind eye when a pilot gets into the cockpit in not-too-good shape, it actually encourages non-reporting of minor incidents caused by fatigue and puts pressure on those who do, the pilot claimed.

“They say there is no punitive culture and if you report nothing would happen, but many pilots had been leaned on quite firmly, and pilots that had spoken out had been fired because of it,” he said.

“They were not fired actually,” he corrected himself. “They were leaned on to resign and told that they would get end-of-service benefits if they resigned, or otherwise they would be fired. The company doesn’t like to fire people because they don’t want to have potential for a court case or for people to speak to the press.”

The pilot said people at the company used to joke that they would need to lose a plane for anything to change.

‘It all ended in Rostov’

The atmosphere of antagonism described to RT by Flydubai sources appears evident in social media, where alleged company employees talk between themselves out of the public eye. One of the comments on a private Facebook page published after the crash in Rostov-on-Don - a screenshot of which was sent by the same pilot to RT - grimly jokes about hiring “a Strippergramm dressed as a Russian policeman” for an upcoming meeting with a chief pilot.

“I am sure the 29th March is bring a journalist to work day!” another one says, referring to the upcoming meeting.

The commentators don’t seem to expect Flydubai to take measures to correct its policies after the fatal crash in Russia, which claimed 62 lives, including seven of their colleagues.

“Apart from the bad PR it’s probably not thought of as anything worse than a few laborers killed on a building site,” one comment said.

“Baghdad, Kabul, Baghram, Abha… everything ended in Rostov,” another one replies.

Flydubai is a low-cost airline owned by the United Arab Emirates. It was established in 2008 with Emirates Airlines helping it to take off. The two companies have no management ties other than being both owned by the UAE government.

When required to comment on the allegations, Flydubai denied any negligence and said it strictly followed all rules applying to duty time regulations in compiling duty rosters.

“For Flydubai the safety and welfare of our flight crew and cabin crew is of primary importance,” the airline told RT in an email. “If a member of flight crew feels that, for whatever reason, they have not been able to get enough rest before starting a shift, our Safety Management Systems (SMS), encourages pilots to declare themselves unfit to fly.”

The UAE aviation regulator, the General Civil Aviation Authority, said it is prohibited by the law from providing comments on the allegations.

The Interstate Aviation Committee, which is charged with investigation the FZ981 crash, said it would investigate RT’s report and comment after the probe.

READ MORE: http://on.rt.com/77yf

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...