Wednesday, March 23, 2016

Kurdis Syria mengisytiharkan sistem persekutuan - laporan . . .



JamaliahYusofYacob Kurdish dikawal kawasan autonomi di utara Syria dijangka mengisytiharkan sistem persekutuan, media tempatan dan sumber RT atas alasan telah berkata. Persidangan itu mengisytiharkan persekutuan 3 enklaf Kurdis Barat akan berada dalam Rmelan.

Kawasan yang dilaporkan akan dinamakan Persekutuan Tanah Syria Utara dan mewakili semua kumpulan etnik yang tinggal di sana, Idris Nassan, seorang pegawai di direktorat hal ehwal luar Kobani - salah satu daripada 3 kawasan autonomi ditubuhkan oleh kumpulan Kurdis 2 tahun lalu - kepada Reuters. Sistem persekutuan akan bermaksud "meluaskan rangka kerja pentadbiran diri yang orang Kurdis dan lain-lain telah dibentuk," kata Nassan.

Barzan Iso, seorang wartawan Kurdis, telah mengesahkan bahawa persidangan itu sedang berlaku di Rmelan. "Sekarang persidangan itu baru sahaja bermula pada Rmelan, kira-kira 200 wakil-wakil Rojava telah menyertai [sekiranya]. Mereka mewakili etnik dan bangsa yang berbeza. Terdapat Kurdis, Assyria, Syriacs, Arab,Turkomans, Armenia, Circassians dan Chechen," katanya kepada RT pada Rabu. "Juga kami mempunyai wakil dari kuasa-kuasa demokratik Syria, YPG, wanita unit pertahanan."

"Persidangan ini sepatutnya mengumumkan persekutuan sebagai projek politik bagi rantau Rojava di utara Syria," tambah Iso.

Satu sistem yang baru ditubuhkan akan melihat kanton autonomi di Kurdis Syria (Rojava) diganti.

Baca lebih lanjut: misi Kurdis Syria dibuka di Moscow http://on.rt.com/748d

Kurdish Syria YPG militia telah terbukti menjadi peserta yang berkesan dalam kempen ketenteraan terhadap Negara Islam (IS, yang sebelum ini ISIS/ISIL) di barat laut Syria.

Kurdist akan, bagaimanapun, masih kekal dalam Syria sebagai wilayah autonomi, wakil Kurdis memberitahu RIA Novosti.

"Dalam masa beberapa hari, mungkin hari ini, yang ditadbir sendiri [badan] 3 kanton Kurdish di utara Syria akan mengisytiharkan persekutuan," Abd Salam Ali, wakil parti PYD di Moscow, memberitahu RIA Novosti pada Rabu. "Pengasingan Rojava [Barat Kurdistan] dari Syria bukan satu pilihan. Kami tetap [sebahagian daripada Syria], tetapi mengisytiharkan persekutuan, "katanya.

Kurdis Syria mengharapkan pengalaman mereka untuk diberikan kepada kaum lain dan komuniti agama di Syria, menurut Ali. "Pengalaman kami adalah berguna untuk Alawites dan Sunni. Mungkin, ini adalah kunci kepada [membawa] keamanan di negara kita."

"Persidangan akan diadakan di bandar Rmelan oleh kanton pentadbiran diri demokratik di Rojava untuk membincangkan dismantlement mereka," seorang pegawai memberitahu saluran media Kurdis Rudaw.

"Kami mempunyai apa yang dipanggil Projek Demokratik Syria. Kami juga mempunyai projek ini sebelum ini. Kami juga mempunyai Suruhanjaya menyediakan segala-galanya untuk projek ini." Senam Mohamed, wakil Eropah pentadbiran Rojava, memberitahu Sputnik pada Rabu.

Kurdis Syria mengisytiharkan autonomi pada malam Geneva 2http://on.rt.com/9c5fn8

Damsyik telah menolak projek persekutuan memetik keperluan untuk memelihara keutuhan wilayah Syria dan kemerdekaan. "Di sini kita bercakap tentang bagaimana untuk mengekalkan perpaduan Syria dan kemerdekaan dan wilayah integriti," Bashar Januari, ketua delegasi Syria pada rundingan Geneva, dipetik sebagai berkata oleh Interfax. "Lukisan apa-apa garisan antara Syria akan menjadi satu kesilapan yang besar," kata beliau sambil menegaskan bahawa orang Kurdis Syria adalah satu bahagian penting dalam rakyat Syria.

Rojava, atau Kurdis Barat, telah menjadi wilayah autonomi Kurdis yang ditadbir de-facto Syria sejak 2012, selepas tentera kerajaan terbengkalai kawasan itu. Kebanyakan daripada 2 juta termasuk Syria Kurdis tinggal di Rojava, yang membentuk majoriti di rantau ini, diikuti oleh orang-orang Arab Syria dan masyarakat yang lebih kecil daripada orang Asyur dan Turkomans. Pada bulan Januari 2014, Kesatuan Parti Demokratik (PYD) mengisytiharkan ketiga-tiga kanton Rojavan - Afrin, Kobane dan Jazira - autonomi.

perlembagaan interim Rojava ini, secara rasmi dikenali sebagai Piagam Kontrak Sosial, datang tidak lama selepas pengisytiharan autonomi. Ia memerlukan kewujudan bersama secara aman semua komuniti etnik dan agama menikmati pluralisme dan demokrasi, tetapi masih menekankan bahawa rantau tersebut akan tetap merupakan sebahagian daripada Syria.

Pengecualian daripada rundingan damai Syria

Baca lebih lanjut: Lavrov: Kurdis mesti dijemput untuk rundingan damai Geneva untuk memelihara integriti Syria http://on.rt.com/76um

Langkah itu diambil berikutan Kurdis parti PYD Syria ditinggalkan daripada rundingan damai di Geneva bertujuan menamatkan perang saudara di Syria.

Pengecualian ini adalah selaras dengan hasrat Turki, yang melihat parti itu sebagai satu cabang Parti militan Pekerja Kurdis (PKK), yang Ankara kini berjuang dalam tenggara Turki, utara Syria, dan Iraq. Jika Sistem Persekutuan Northern Syria diteruskan, ia mungkin untuk menolak loceng penggera di Ankara.

Walau bagaimanapun, Moscow telah kuat menegaskan bahawa Kurdis dijemput untuk rundingan damai yang akan datang, menunjukkan bahawa meninggalkan mereka boleh membahayakan keutuhan wilayah Syria. Staffan de Mistura, utusan PBB ke Syria, juga telah berkata orang Kurdis Syria layak tempat yang di meja rundingan di Geneva.

"Pusingan yang ke-2 rundingan antara Syria sedang dijalankan di Geneva, tetapi Kurdis Syria tidak dijemput. Ini bermakna bahawa masa depan Syria dan masyarakat diputuskan tanpa Kurdis. Malah, kita ditolak semula ke dalam konservatif, lama sistem yang tidak sesuai dengan baik dengan kami, "Rodi Osman, ketua pejabat Kurdis  Syria di Moscow, memberitahu RIA Novosti. "Sehubungan itu, kita lihat hanya satu penyelesaian yang mengisytiharkan penciptaan [Kurdish] persekutuan Ia akan menjaga kepentingan orang Kurdis, tetapi juga orang-orang Arab, Turki, Asyur, Chechen dan Turkomans - Semua bahagian ini Syria masyarakat multinasional.

"Memandangkan keadaan yang rumit dalam Syria, kita akan menjadi satu contoh sistem yang boleh menyelesaikan krisis Syria," kata Osman.

Kurdis Syria berkesan mengawal yang terbentang 400 kilometer (250 batu) di sepanjang sempadan Syria-Turki, dari sempadan dengan Iraq pada sungai Efrat. Ia juga dapat mengawal bahagian sempadan barat laut di kawasan Afrin itu.

Syrian Kurds to declare federal system - reports


© Rodi Said/Reuters

Kurdish-controlled autonomous areas in northern Syria are expected to declare a federal system, local media and RT's sources on the ground have said. The conference to declare the federation of three Western Kurdistan enclaves will be in Rmelan.

The areas will reportedly be named the Federation of Northern Syria and represent all ethnic groups living there, Idris Nassan, an official in the foreign affairs directorate of Kobani – one of three autonomous areas set up by Kurdish groups two years ago – told Reuters. The federal system would mean “widening the framework of self-administration which the Kurds and others have formed," Nassan said.

Barzan Iso, a Kurdish journalist, has confirmed that the conference is taking place in Rmelan. "Now the conference has just started in Rmelan, about 200 representatives of Rojava have joined [the event]. They represent different ethnicities and nationalities. There are Kurds, Arabs, Assyrians, Syriacs, Turkomans, Armenians, Circassians and Chechens," he told RT on Wednesday. "Also we have representatives from the Syrian democratic forces, YPG, women defense units."

"This conference is supposed to announce a federation as a political project for Rojava region in northern Syria," Iso added.

A newly established system would see the autonomous cantons in Syria Kurdistan (Rojava) replaced.

Read more: Syrian Kurdistan mission opens in Moscow http://on.rt.com/748d

The Syrian Kurdish YPG militia has proved to be an effective participant in the military campaign against Islamic State (IS, formerly ISIS/ISIL) in northwestern Syria.

Kurdistan would, however, still remain within Syria as an autonomous region, a Kurdish representative told RIA Novosti.

"Within days, probably today, self-governing [bodies] of three Kurdish cantons in Syria's north will declare a federation," Abd Salam Ali, representative of the PYD party in Moscow, told RIA Novosti on Wednesday."Separation of Rojava [Western Kurdistan] from Syria is not an option. We remain [a part of Syria], but declare a federation," he said.

Syrian Kurds expect their experience to be applicable to other ethnicities and religious communities in Syria, according to Ali. "Our experience would be useful for Alawites and Sunnis. Perhaps, this is the key to [bringing] peace in our country."

“A conference will be held in the town of Rmelan by the democratic self-administration cantons in Rojava to discuss their dismantlement," an official told the Kurdish media outlet Rudaw.

"We have the so-called Project of Democratic Syria. We also had this project before. We also have the Commission preparing everything for this project.” Senam Mohamed, the European representative of the Rojava administration, told Sputnik on Wednesday.


Damascus has rejected the federation project citing the necessity to preserve Syria's territorial integrity and independence. "Here we speak of how to preserve the unity of Syria and its independence and territorial integrity," Bashar January, head of the Syrian delegation at the Geneva talks, was quoted as saying by Interfax. "Drawing any lines between Syrians would be a great mistake,"he added, stressing that the Syrian Kurds were an important part of the Syrian people.

Rojava, or Western Kurdistan, has been a de-facto Kurdish-administered autonomous region of Syria since 2012, after government’s forces abandoned the area. Most of the two million plus Syrian Kurds live in Rojava, making up the majority of the region, followed by Syrian Arabs and smaller communities of Assyrians and Turkomans. In January 2014, the Democratic Union Party (PYD) declared all three Rojavan cantons - Afrin, Kobane and Jazira – autonomous.

Rojava’s interim constitution, officially known as the Charter of the Social Contract, came shortly after the declaration of autonomy. It calls for the peaceful coexistence of all ethnic and religious communities enjoying pluralism and democracy, but nonetheless stresses that the region shall remain an integral part of Syria.

Exclusion from Syria peace talks

Read more: Lavrov: Kurds must be invited to Geneva peace talks to preserve Syria’s integrity http://on.rt.com/76um

The move comes in the wake of the Syrian Kurdish PYD party being left out of peace talks in Geneva aimed at ending the Syrian civil war.

The exclusion is in line with the wishes of Turkey, which sees the party as an offshoot of the militant Kurdistan Workers' Party (PKK), which Ankara is currently battling in southeastern Turkey, northern Syria, and Iraq. If the Federal System of Northern Syria goes ahead, it is likely to set off alarm bells in Ankara.

However, Moscow has strongly insisted that the Kurds be invited to upcoming peace talks, suggesting that leaving them out could endanger Syria's territorial integrity. Staffan de Mistura, the UN envoy to Syria, has also said the Syrian Kurds deserve a spot at the negotiating table in Geneva.

"The second round of inter-Syrian talks is underway in Geneva, but Syrian Kurds were not invited. It means that the future of Syria and its society is decided without Kurds. In fact, we are pushed back into a conservative, old-fashioned system which does not fit well with us," Rodi Osman, the head of Syrian Kurdistan's office in Moscow, told RIA Novosti. "In light of this, we see only one solution which is to declare the creation of [Kurdish] federation. It will serve the interests of the Kurds, but also those of Arabs, Turks, Assyrians, Chechens and Turkomans - all parts of Syria's multinational society.

"Given the complicated situation in Syria, we would become an example of a system that may resolve the Syrian crisis," Osman added.

Syrian Kurds effectively control a stretch of 400 kilometers (250 miles) along the Syria-Turkey border, from the frontier with Iraq to the Euphrates River. They also control a section of the northwestern border in the Afrin area.

READ MORE: http://on.rt.com/7732

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...