Friday, March 25, 2016

'PERhAMBAan moden untuk juruterbang’: Akaun byk membimbangkan peraturan yg bengkok di Flydubai . . .


© Ahmed Jadallah/Reuters

JamaliahYusofYacob Seorang juruterbang bekas Flydubai memberitahu RT bahawa dia terpaksa letak jawatan syarikat penerbangan itu selepas masalah kesihatan yang serius kerana syarikat itu dilaporkan perasan segala-galanya secara sah dapat dari pekerjanya. Satu lagi menyifatkan keadaan kerja sebagai satu bentuk 'perhambaan zaman moden.

Kedua-dua juruterbang meminta identiti mereka tidak didedahkan, tetapi menunjukkan bahawa terdapat memandu semakin meningkat dalam masyarakat krew udara UAE untuk meniup wisel pada apa yang mereka katakan adalah polisi berbahaya dan tidak bertanggungjawab.

Baca lebih lanjut: Juruterbang bekerja mati': Flydubai pemberi maklumat berkata kemalangan yang berkaitan keletihan meramalkan (Pilots ‘worked to death’: Flydubai whistleblower says fatigue-related crash predicted (RT EXCLUSIVE)

Juruterbang pertama berkata peraturan Flydubai berkata kedua-dua syarikat penerbangan itu dan pekerjanya perlu memastikan bahawa juruterbang sihat untuk terbang, tetapi syarikat itu tidak tetap tegak penghujungnya yang sewajarnya.

"Flydubai mempunyai tanggungjawab untuk menyediakan senarai nama yang bebas daripada keletihan. Kita mesti menjaga diri kita sendiri, pastikan bahawa kita tidak penat apabila kita terbang. Ia simbiotik - kita perlu melakukan perkara yang sama bersama-sama, "katanya. "Apabila kita mempunyai senarai nama yang meletihkan, kita mesti memberitahu syarikat itu yang kita ada masalah, dan itulah apa yang kita telah menjadi lakukan. Tetapi mereka tidak mendengar. "

Dalam amalan, Flydubai "senarai nama kebanyakan masa adalah meletihkan" katanya.

"Apabila anda terbang penerbangan malam hari ini, dan esok penerbangan awal, dan menaiki kapal terbang malam lagi, anda akan malam ke hari untuk malam. Ia amat sukar untuk mengekalkan apa-apa bentuk tidur pemulihan dalam tempoh itu. Jadi, anda akhirnya akan bekerja sangat letih, "kata juruterbang.

‘Modern day slavery for pilots’: More disturbing accounts of rules bent at Flydubai . . .

An ex-Flydubai pilot told RT that he had to quit the airline after serious health problems as the company reportedly squeezes everything it legally can from its employees. Another described the working conditions as a form of ‘modern-day slavery.’

Both pilots asked that their identities not be revealed, but indicated that there is a rising drive in the UAE air crew community to blow the whistle on what they say are dangerous and irresponsible policies.


The first pilot said Flydubai rules say both the airline and its employees have to make sure that the pilots are fit to fly, but the company does not hold up its end of the bargain.

“Flydubai has the responsibility to provide rosters that are free from fatigue. We must take care of ourselves, make sure that we are not fatigued when we fly. It’s symbiotic - we have to do the same thing together,” he said. “When we have rosters that are fatiguing, we must tell the company that we have a problem, and that’s what we’ve being doing. But they have not been listening.”

In practice, Flydubai “rosters most of the time are fatiguing” he said.

“When you fly a night flight today, and an early flight tomorrow, and then a night flight again, you are going nights to days to nights. It’s very difficult to sustain any form of restorative sleep in that period. So you end up going to work extremely tired,” the pilot explained.



Amalan operasi itu adalah undang-undang sempurna di UAE, yang mempunyai kaedah-kaedah mengenai bilangan jam seorang juruterbang boleh terbang dalam tempoh masa. Flydubai memerhati kaedah-kaedah, tetapi akan memastikan bahawa ia mendapat segala-galanya ia dapat dari krew, maka juruterbang katakan.

"Flydubai cuba untuk terbang bilangan maksimum jam dan memberikan bilangan hari minimum yang Off. Oleh itu, kita sedang terbang jadual sangat ketat. Flydubai tidak melanggar sebarang undang-undang pada waktu yang kita terbang, tetapi cara mereka meletakkan senarai nama bersama-sama adalah tidak profesional dan berbahaya, "kata juruterbang.

Jadual itu mengenakan cukai untuk sesiapa sahaja, tetapi bagi sesetengah lebih daripada orang lain. Juruterbang kata seorang doktor bekerja untuk pengawal selia penerbangan UAE, GCAA itu, didiagnosis dia dengan keletihan kronik dan mengatakan kepadanya supaya 3 minggu. Walau bagaimanapun, Flydubai tidak membayar apa-apa faedah penyakit dan dia "terpaksa kembali bekerja untuk membayar sewa." Katanya, beliau berhenti Flydubai kerana masalah keletihan.

Such operating practice is perfectly legal in the UAE, which has rules on the number of hours a pilot can fly over a period of time. Flydubai observes those rules, but makes sure that it gets everything it can from its crews, the pilots say.

“Flydubai tries to fly the maximum number of hours and provides the minimum number of days off. So we are flying very tight schedules. Flydubai isn’t breaking any laws in the hours that we fly, but the way they put the rosters together is unprofessional and dangerous,” the pilot said.

Such a schedule is taxing for anyone, but for some more than for others. The pilot said a doctor working for UAE aviation regulator, the GCAA, diagnosed him with chronic fatigue and told him to have three weeks off. However, Flydubai doesn’t pay any sickness benefits and he “had to go back to work in order to pay the rent.” He said he quit Flydubai because of the fatigue problem.


Bekas juruterbang kedua berkata Flydubai juruterbang kadang-kadang menangani masalah keletihan dengan melanggar peraturan dan mengambil tidur dalam penerbangan.

"Rakan-rakan saya sedang tidur dalam penerbangan itu. Mereka berkata: "Saya benar-benar letih jadi saya akan tidur 'dan kata ku:'. Sila, teruskan 'Itulah apa yang berlaku dalam syarikat itu," katanya sambil menyifatkan hubungan antara syarikat dan kakitangannya sebagai "perhambaan zaman moden, walaupun untuk juruterbang."

Beliau mendakwa Flydubai mempunyai masalah operasi lain juga, seperti program-program latihan juruterbang buruk. Sesetengah pemimpin ditugaskan untuk mengajar juruterbang bagaimana untuk terbang tidak boleh melakukannya sendiri, dakwanya.

"Saya secara peribadi pergi ke GCAA untuk bercakap dengan pemeriksa. Dan saya bertanya pemeriksa: 'Tolong pergi dan memeriksa Flydubai, ketua-ketua latihan mereka tidak tahu bagaimana untuk terbang kapal terbang, jadi bagaimana mereka boleh mengajar "katanya, sambil menambah bahawa dia meragui bahawa apa-apa berubah selepas itu.

Kemalangan maut Flydubai FZ981 penerbangan di Rusia yang kelihatan sebagai titik berbuka untuk juruterbang bekerja untuk, atau digunakan untuk bekerja, Flydubai, kerana mereka terus menghubungi RT untuk meniup wisel. Mereka semua tekanan bahawa mereka berada dalam kedudukan untuk mengulas sama ada keletihan adalah faktor penyumbang dalam bencana itu - yang mendakwa 62 nyawa, termasuk 7 anak kapal - tetapi mengatakan masalah ini adalah benar-benar serius.

"Sebab saya berkata apa-apa kerana rakan-rakan saya yang mati dalam kemalangan itu. Jika kemalangan ini mempunyai apa-apa kaitan dengan keletihan, maka saya memegang Flydubai bertanggungjawab, "kata seorang juruterbang, yang terpaksa berhenti kerana masalah kesihatan, memberitahu RT.

RT menggalakkan orang-orang yang boleh memberi penerangan tentang keadaan untuk menulis kepada flydubaigate@rttv.ru~~V dan beritahu kami kisah-kisah mereka.

The second former pilot said that Flydubai pilots sometimes deal with fatigue problems by breaking the rules and taking an in-flight nap.

“My colleagues are sleeping on the flight. They say: ‘I’m really tired so I’m going to sleep’ and I say: ‘Please, go ahead.’ That’s what happens in that company,” he said, describing the relationship between the company and its employees as “modern day slavery, even for pilots.”

He claimed that Flydubai has other operational problems as well, like poor pilot training programs. Some captains tasked with teaching pilots how to fly can’t do it themselves, he alleged.

“I personally went to the GCAA to speak to an inspector. And I asked the inspector: ‘Please, go and check Flydubai, their training captains don’t know how to fly a plane, so how can they teach?” he said, adding that he doubted that anything changed after that.

The fatal crash of Flydubai flight FZ981 in Russia appears to be the breaking point for pilots working for, or used to work for, Flydubai, as they continue to get in touch with RT to blow the whistle. They all stress that they are in no position to comment on whether fatigue was a contributing factor in the disaster - which claimed 62 lives, including seven crewmembers - but say the problem is really serious.

“The reason I am saying anything is because my colleagues died in the crash. If this crash has anything to do with fatigue, then I hold Flydubai responsible,” one pilot, who had to quit over health problems, told RT.

RT encourages people who can shed light on the situation to write to flydubaigate@rttv.ru and tell us their stories.

READ MORE: http://on.rt.com/785i

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...