Thursday, April 21, 2016

'BERMAIN dengan Api' Kuasa-kuasa besar mengheret kaki dalam mengurangkan senjata nuklear - Ketua Bekas IAEA untuk RT . . .



JamaliahYusofYacob Hampir 20,000 kepala peledak yang dimiliki oleh kuasa-kuasa besar dengan "bunga api terbang" di antara mereka adalah lebih berisiko daripada "bom kotor" di dalam tangan organisasi pengganas, Hans Blix dan Lassina Zerbo, pakar-pakar antarabangsa terkenal mengenai keselamatan nuklear, memberitahu RT.

Hans Blix, seorang diplomat Sweden terkenal yang mengetuai Agensi Tenaga Atom Antarabangsa PBB untuk lebih daripada 16 tahun, dan menuju misi pemantauan yang dihantar ke Iraq untuk mencari didakwa senjata pemusnah besar-besaran sebelum 2003 Perang Iraq, menyifatkan ancaman terbesar yang ditimbulkan oleh senjata nuklear untuk RT dalam temu bual eksklusif.

Mengimbas kembali berakhirnya Perang Dingin, yang ditandai dengan usaha pelucutan senjata besar-besaran antara USSR dan Amerika Syarikat, Blix berkata ia adalah "masa yang besar" yang mengakibatkan beberapa perjanjian peristiwa pengharaman ujian nuklear dan senjata kimia.

Big powers ‘play with fire’ dragging feet in reducing nuclear arsenals - Ex-IAEA head to RT

Nearly 20,000 warheads owned by big powers with “sparks flying” between them are more risky than “dirty bombs” in hands of terrorist organizations, Hans Blix and Lassina Zerbo, reputed international experts on nuclear security, told RT.

Hans Blix, a renowned Swedish diplomat who led the UN’s International Atomic Energy Agency for more than 16 years, and headed the monitoring mission sent to Iraq in search of alleged weapons of mass destruction prior to the 2003 Iraq War, has described the biggest threats posed by nuclear weapons to RT in an exclusive interview.

Recalling the end of the Cold War, which was marked by massive disarmament efforts between the USSR and US, Blix said it was “the great time” that resulted in several milestone agreements banning nuclear tests and chemical weapons. 

Baca lebih lanjut: US membuat 'tiada langkah praktikal' untuk mengesahkan perjanjian Ban ujian nuklear – Rusia (Read more: US making ‘no practical steps’ to ratify Nuclear Test Ban Treaty – Russia)

"Sejak itu kita mempunyai harapan bahawa negara akan diteruskan, dengan Presiden Obama [mendesak] DUNIA bebas nuklear. Tetapi sejak tahun 2010, apabila perjanjian telah dicapai antara Rusia dan Amerika Syarikat kira-kira ‘START’perjanjian [mengurangkan bilangan kepala peledak dan pembawa senjata], perkara yang telah pergi buruk".

20 tahun selepas Ujian Nuklear Komprehensif-Ban Treaty (CTBT) telah diterima pakai oleh PBB pada tahun 1996, yang menggesa semua negara untuk meninggalkan detonations nuklear untuk kedua-dua tujuan ketenteraan dan awam, "Suasana di DUNIA menjadi sejuk," kata Blix, memberi amaran bahawa kuasa-kuasa besar sekali lagi memasuki fasa mengepam jumlah wang yang besar ke dalam persenjataan kembali.

Walaupun janji-janji yang tidak terkira banyaknya Washington untuk mengesahkan CTBT, tahun lepas Moscow menuduh Amerika Syarikat mengambil "tiada langkah praktikal" ke arah itu, akibatnya menghalang perjanjian penting daripada memasuki berkuat kuasa.

Walaupun kedua-dua negara mempunyai senjata nuklear mencukupi untuk kemusnahan saling terjamin, hanya Rusia telah memuat ditandatangani atau disahkan perjanjian tersebut.

“Since then we’ve had hopes that countries would go on, with President Obama [pushing for] the nuclear-free world. But since 2010, when an agreement was reached between Russia and the United States about the START treaty [reducing number of warheads and weapons carriers], things have gone badly.”

Twenty years after the Comprehensive Nuclear-Test-Ban Treaty (CTBT) was adopted by the UN in 1996, which urges all countries to abandon nuclear detonations for both military and civilian purposes, “the atmosphere in the world became chilly,” Blix said, warning that major powers have once again entered a phase of pumping large sums of money into rearmament.

Despite Washington’s countless promises to ratify the CTBT, last year Moscow accused the US of taking “no practical steps” in that direction, consequently preventing the important agreement from entering into force.

While both countries have nuclear arsenals sufficient for mutually assured destruction, only Russia has either signed or ratified the treaty.


Sangat membina konkrit MTG w/Timbalan FM #Ryabkov, #GEMmember Hans #Blix (Very constructive concrete mtg w/Deputy FM #Ryabkov#GEMmember Hans) #Blix @SinaZerbo @mfa_russia

Lassina Zerbo, Setiausaha Eksekutif Ujian Nuklear Ban Pertubuhan Perjanjian Komprehensif (CTBTO), bersetuju dengan Blix, berkata "horizon tidak begitu cerah, Korea Utara masih menguji [dikatakan senjata nuklear], CTBT tidak berkuat kuasa atau belum mula berkuat kuasa sementara tidak ada kepimpinan yang kukuh untuk membawa pihak-pihak bersama-sama dan membincangkan isu [senjata kawalan yang berkaitan]."

Sedangkan ramai di seluruh DUNIA, difahami, percaya prospek pengganas memperoleh senjata nuklear mentah, juga dikenali sebagai "bom kotor," membentangkan ancaman terbesar kepada DUNIA, Zerbo berhujah bahawa kebimbangan ini "tidak harus menyembunyikan perniagaan yang belum selesai" yang mencegah perlumbaan senjata2 baru.

Lassina Zerbo, Executive Secretary of the Comprehensive Nuclear-Test-Ban Treaty Organization (CTBTO), agreed with Blix, saying “the horizon is not that bright, North Korea is still testing [alleged nuclear weapons], the CTBT is not in force or yet to enter into force while there is no strong leadership to bring the parties together and discuss [arms control-related] issue.”

Whereas many around the globe, understandably, believe the prospect of terrorists acquiring crude nuclear weapons, also known as “dirty bombs,” presents the biggest threat to the world, Zerbo argued that this concern “should not hide the unfinished business” of preventing a new arms race.




panas-alukan @ #UN rumah Moscow MTG negara team @ UNIC_Moscow 2 ceramah # ctbt20, masyarakat sivil, #youth, kerjasama PBB (Warm welcome @ #UN house Moscow mtg country team@UNIC_Moscow 2 talk #ctbt20, civil society, #youth, UN cooperation)

"Saya fikir ada kecenderungan di kalangan kuasa-kuasa besar untuk mengatakan bahawa kita bertanggungjawab dan tidak berbahaya, ia adalah pengganas yang mungkin mendapatkan plutonium dan membuat bom kotor," jelas Blix.

"Kita harus ingat bahawa terdapat sedikit kurang daripada 20,000 kepala peledak nuklear masih ada dan ianya tidak berada di tangan pengganas, ianya berada dalam tangan kuasa-kuasa besar. Dan kuasa-kuasa besar yang cukup rapat antara satu sama lain. Pihak tentera mempunyai bahasa badan, dan kita melihat ia lebih Baltik dan Laut Utara, jadi dalam bahasa ini anda mempunyai bunga api terbang yang merupakan satu perkara yang sangat berbahaya."

Sebagai NATO besar Eropah Timur membina-bangun di depan pintu Rusia berterusan, Moscow berkata blok juga telah berpindah pesawat mampu memberikan senjata nuklear lebih dekat dengan sempadan.

NATO ketidakstabilan Baltic dengan menempatkan pesawat nuke-mampu - Moscow

Blix mendakwa, walaupun peluang untuk kumpulan pengganas suka ADALAH mendapatkan "bom kotor" adalah tipis, percubaan oleh pengganas untuk memperoleh bahan-bahan nuklear masih perlu dikesan.

Sebagai senjata keganasan, "bom kotor" boleh membuat pencemaran, tetapi kesannya masih pucat berbanding dengan senjata nuklear, jelas beliau. "Ya, itu tidak baik . . . tetapi bom nuklear adalah lebih buruk."

"Anda tidak boleh mengatakan bahawa risiko adalah sifar, ianya menggunakan plutonium dan sesium daripada hospital dan secara teori cuba untuk meletakkan perkara-perkara bersama-sama. Tetapi anda tidak perlu melihat 'bom kotor' sebagai sesuatu yang sama dengan bom nuklear. Bom nuklear adalah sesuatu yang dahsyat apa yang kita tahu dari Hiroshima dan Nagasaki."

Amerika Syarikat, yang menggugurkan bom nuklear di Jepun pada tahun 1945, dipercayai sedang berlengah-lengah dalam memusnahkan stok simpanan sebanyak gred senjata plutonium, yang ia mempunyai kewajipan untuk melakukannya di bawah 2 hala perjanjian Rusia-Amerika. Presiden Rusia Vladimir Putin baru-baru ini menuduh Amerika memusnahkan plutonium dengan cara yang membolehkan ianya dikitar semula untuk kegunaan ketenteraan.

Blix menegaskan bahawa "kerja-kerja ini adalah rahsia selepas semuanya, mereka tidak memberitahu di mana mereka akan. [Saya tahu] tidak lebih daripada apa yang diterbitkan, saya bukan duduk dalam kerajaan, dan tidak juga saya ini CIA. Tetapi saya boleh mengatakan mereka harus mempunyai kepentingan bersama dalam menghentikan, kerana ia bermain dengan api."

“I think there is a tendency among the great powers to say that we are responsible and not dangerous, it’s these terrorists who might get plutonium and make a dirty bomb,” Blix explained.

“We should remember that there are a little less than 20,000 nuclear warheads still around and they’re not in the hands of terrorists, they’re in the hands of big powers. And the big powers are pretty close to each other. The military has its body language, and we see it over the Baltic and the North Sea, so in this language you have sparks flying which is a very dangerous thing.”

As NATO’s massive Eastern European build-up at Russia’s doorstep continues, Moscow says the bloc has also moved aircraft capable of delivering nuclear weapons closer to its border.    


Blix claimed that, although the chances of terror groups like IS obtaining “dirty bombs” are slim, attempts by terrorists to acquire nuclear materials still needs to be tracked.

As a terror weapon, a “dirty bomb” can create contamination, but its effect would still pale compared to that of a nuclear weapon, he elaborated. “Yes, that’s bad … but the nuclear bombs are much worse.”

“You can hardly say that the risks are zero, they use plutonium and cesium from hospitals and theoretically try to put such things together. But you should not see a ‘dirty bomb’ as something equal to a nuclear bomb. The nuclear bomb is something horrendous what we know from Hiroshima and Nagasaki.”

The US, which dropped nuclear bombs on Japan in 1945, is believed to be dragging its feet in destroying its stockpiles of weapons-grade plutonium, which it is obligated to do under a bilateral Russian-American agreement. Russian President Vladimir Putin has recently accused the US of destroying the plutonium in a manner that allows it to be recycled for military use.

Blix pointed out that “this work is secret after all, they don’t tell where they are going. [I know] not more than what is published, I’m not sitting in the government, nor am I in the CIA. But I can say they should have a common interest in stopping it, because it’s playing with fire.”

READ MORE: http://on.rt.com/7ajz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...