Wednesday, April 6, 2016

EMIRATES Airline 'Sangkar Emas' yang menguatkan lagi 'Budaya takut' - pemberi maklumat laman WEB . . .



ASIA JYy | JamaliahYusofYacob Kakitangan Emirates Airline merujuk kepada syarikat itu sebagai "sangkar emas," yang didakwa ekzos krew melampaui had mereka dan menggunakan hukuman apabila aduan yang difailkan, pentadbir laman web pemberi maklumat yang berdedikasi telah memberitahu RT.

Bercakap dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan, pentadbir donotflyemirates.wordpress.com, yang mengumpul akaun juruterbang Emirates Airline dan menerbitkan cerita-cerita mereka dalam talian, menegaskan bahawa syarikat itu mencipta "budaya takut," di mana pekerja berasa tidak dilindungi, yang disasarkan dan terperangkap.

Pentadbir laman web menyatakan bahawa United Arab Emirates (UAE) tidak membenarkan kesatuan, yang meninggalkan kakitangan yang banyak terdedah kepada penyalahgunaan.

"Jika anda membuat kesilapan - atau jika anda tidak membuat kesilapan, jika seseorang menyalahkan anda untuk sesuatu - anda tidak mendapat peluang untuk mempertahankan diri sendiri. Anda hanya mendapat amaran, mereka hanya memecat anda."

"Selepas beberapa masa yang dihabiskan di Dubai anda merasa seperti segala-galanya, seluruh hidup anda berada dalam bahaya. Kerana jika anda dipecat, anda akan kehilangan rumah anda, anda akan kehilangan seluruh hidup anda. Inilah sebabnya mengapa mereka merujuk kepadanya sebagai 'sangkar emas. "

Baca lebih lanjut: 60 Flydubai, Emirates juruterbang memberitahu RT keletihan, ugutan, penyalahgunaan kuasa (EKSKLUSIF)

Tapak pemberi maklumat telah pun diharamkan di UAE, tetapi syarikat penerbangan itu mahu menutup mulut ia lagi, sebagai peguam Emirates Airline mendekati Wordpress dan menggesa platform blog untuk mengambil laman web pemberi maklumat, yang ia enggan berbuat.

"Saya menerima notis daripada platform Wordpress, mereka diberitahu saya bahawa peguam Emirates cuba untuk mengambil beberapa kandungan dari blog saya, dan Wordpress menolak mereka."

Pentadbir, yang juga bekas pekerja Emirates Airline, memberitahu RT bahawa cerita-cerita semua juruterbang yang diterima melalui e-mel. Mereka disahkan semua sebelum diterbitkan.

Penyelaras laman web juga menerima surat amaran ketika masih bekerja dengan syarikat penerbangan itu untuk mempunyai "pengaruh yang negatif terhadap orang lain" apabila membincangkan perubahan dan beban kerja.

Terdahulu, RT bercakap dengan semasa serta bekas juruterbang Emirates, yang mengesahkan bahawa syarikat itu memaksa mereka untuk mengambil beban kerja berat dan melaksanakan teknik "buli".

Seorang pekerja bekas Emirates digambarkan senarai nama syarikat sebagai "kejam," sebagai juruterbang "dijangka bertukar dari hari ke malam . . . tugas tanpa cukup rehat di antara," sambil menambah bahawa dia "kehilangan beberapa malam tidur setiap bulan," adalah " sentiasa letih, "dan tiada mempunyai" tenaga untuk melakukan apa-apa. "

Lebih teruk lagi adalah hakikat bahawa Ketua Pihak Berkuasa Penerbangan Awam UAE (GCAA), didakwa mengawal selia keselamatan penerbangan, telah gagal untuk bertindak. Bercakap kepada RT dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan, bekas juruterbang Emirates berkata pemantau penerbangan yang berpangkalan di Dubai tidak bebas dari negeri ini, dan dengan itu tidak boleh secukupnya memenuhi kewajipannya.

Masalah ini diburukkan lagi sebagai GCAA dikawal oleh orang yang sama yang bertanggungjawab bagi syarikat penerbangan itu. Satu lagi juruterbang yang digunakan oleh Emirates mendedahkan bahawa GCAA yang dipengerusikan oleh Ketua Pegawai Eksekutif Emirates Airline & Group - Sheikh Ahmed Bin Saeed Al Maktoum.

Syarikat penerbangan itu sendiri enggan mengakui masalah keletihan juruterbang ketika dihubungi RT.

Sambutan terkini dari seorang jurucakap Emirates mendakwa bahawa syarikat itu memenuhi standard yang diperlukan.

"Emirates beroperasi dalam persekitaran yang selamat, sangat dikawal selia dan rekod keselamatan kami, yang berada di kedudukan antara yang tertinggi dalam industri, menunjukkan standard yang ketat kami. senarai nama anak-anak kapal kami dibina berdasarkan peraturan GCAA, yang selaras dengan piawaian diiktiraf organisasi antarabangsa. Emirates mempunyai sistem Pengurusan Risiko Keletihan Pilot yang berterusan mengkaji corak jadual krew penerbangan dan mengkaji sebarang maklum balas yang diterima daripada juruterbang kami. Oleh itu, kita tidak boleh menyokong mana-mana tuduhan tanpa nama yang telah dilaporkan oleh Rusia Hari ini."

Baca lebih lanjut: 'senarai nama yang kejam': Ex-Emirates juruterbang memberitahu RT bagaimana kuasa-kuasa syarikat penerbangan pekerja untuk bekerja, lebih masa

"Emirates secara aktif menggalakkan kakitangan untuk melaporkan semua aspek keselamatan supaya analisis yang betul dan penyiasatan boleh dijalankan. Semua kakitangan diberi, pamerkan link mudah secara langsung dengan pengurusan untuk membuat laporan dan memberikan maklum balas, tidak kira sifatnya."

Bagaimanapun, yang paling baru-baru ini juruterbang Emirates bercakap dengan RT tidak bersetuju, dengan alasan bahawa walaupun syarikat penerbangan itu mempunyai sistem Pengurusan Risiko Keletihan Pilot, ia jarang melakukan apa-apa untuk menangani masalah tersebut. Sebaliknya, ia mengejar taktik ugutan perintis untuk menggalakkan aduan selanjutnya.

"Kami memfailkan ASRS [Aviation Laporan Keselamatan], kami mengetengahkan masalah dan [untuk] kita boleh mendapat dipanggil oleh pihak pengurusan, dibawa masuk ke pejabat . . . Mereka menekankan masalah, mereka [boleh mempunyai] yang membuat kesilapan, sama ada disebabkan oleh keletihan atau hanya satu kesilapan . . . dan untuk itu mereka hanya memberikan anda satu surat amaran, ini berlaku sepanjang masa. Dan apa yang berlaku ialah, rakyat semakin takut untuk menulis ASRS untuk mengetengahkan isu-isu, dan ia dapat tersembunyi, "kata juruterbang.

Masalahnya ialah bahawa walaupun meletihkan senarai nama tidak menyalahi undang-undang, mereka adalah "tidak bermoral" dan "tidak konsisten dengan corak tidur," kata juruterbang. "Apabila anda terbang lebih daripada 100 jam sebulan isu-isu ini adalah kumulatif, dan mereka membina. Anda hanya mula berasa lebih teruk dan lebih teruk dan lebih teruk . . . Tetapi syarikat penerbangan itu akan memberitahu anda 'senarai nama kami adalah undang-undang.' Ya, mereka adalah senarai nama undang-undang. Mereka mempunyai beberapa amalan penjadualan haram - tetapi mereka tidak akan mengaku".

Apabila menceritakan pengalaman peribadinya keletihan semasa penerbangan, juruterbang berkata beliau dan pembantu juruterbang kedua-dua telah tertidur apabila menghampiri darat, "masa yang apabila anda yang perlukan untuk menjadi yang paling berjaga-jaga ketika itu."

Selain masalah keletihan juruterbang, Emirates Airline cuba untuk kelihatan lebih profesional dengan menggunakan semula nombor pekerja lama pada kakitangan baru, menjadikan ia kelihatan seolah-olah mereka mempunyai pasukan yang berpengalaman yang bertanggungjawab bagi penerbangan, satu anak kapal kabin memberitahu RT.

Walau bagaimanapun, realitinya adalah bahawa "majoriti kakitangan baru meletak jawatan dalam tempoh 6 bulan. Pendatang baru tidak dapat menampung beban kerja dan keletihan."

Emirates Airline a ‘golden cage’ that reinforces ‘culture of fear’ - whistleblower website . . .

Employees of Emirates Airline refer to the company as a “golden cage,” which allegedly exhausts crews beyond their limits and employs punishments when complaints are filed, the administrator of a dedicated whistleblower site has told RT.

Speaking on condition of anonymity, the administrator of donotflyemirates.wordpress.com, which collects the accounts of Emirates Airline pilots and publishes their stories online, stressed that the company creates “a culture of fear,” where workers feel unprotected, targeted and trapped.

The site administrator noted that the United Arab Emirates (UAE) does not allow unions, which leaves staff even more vulnerable to abuse.

“If you make a mistake – or even if you don’t make a mistake, if someone blames you for something – you don’t get the chance to defend yourself. You just get the warning, they just fire you.”

“After some time spent in Dubai you feel like everything you have, your whole life is in danger. Because if you get fired, you’re going to lose your house, you’re going to lose your whole life. This is why they are referring to it as a ‘golden cage.’”


The whistleblower site is already banned in the UAE, but the airline wanted to silence it further, as Emirates Airline lawyers reached out to Wordpress and urged the blogging platform to take down the whistleblower site, which it refused to do.

“I received a notification from Wordpress platform, they notified me that Emirates lawyers tried to take down some content from my blog, and Wordpress refused them.”

The administrator, who is a former employee of Emirates Airline, told RT that all the pilots’ stories are received via email. They are all verified before they are published.

The site coordinator also received warning letters while still employed by the airline for having a “negative influence on others” when discussing shifts and workloads.

Earlier, RT spoke to current as well as former Emirates pilots, who confirmed that the company forces them to take heavy workloads and implements “bullying” techniques.

An ex-Emirates employee described the company’s rosters as “brutal,” as the pilots are “expected to switch from day to night… duties without enough rest in between,” adding that he “loses several nights of sleep every month,” is “constantly tired,” and has “no energy to do anything.”

Making matters worse is the fact that the UAE’s General Civil Aviation Authority (GCAA), charged with regulating aviation safety, has failed to act. Speaking to RT on condition of anonymity, a former Emirates pilot said that the Dubai-based aviation watchdog is not independent from the state, and thus cannot adequately fulfill its duties.

The problem is further exacerbated as the GCAA is controlled by the same people in charge of the airline. Another pilot employed by Emirates revealed that the GCAA is chaired by the CEO of Emirates Airline & Group – Sheikh Ahmed Bin Saeed Al Maktoum.

The airline itself has refused to acknowledge the problem of pilot fatigue when contacted by RT.

The latest response from an Emirates spokesperson claimed that the company meets the required standards.

“Emirates operates in a safe, highly regulated environment and our safety record, which ranks among the top in the industry, demonstrates our rigorous standards. Our crew rosters are built based on GCAA rules, which are in line with recognized international organization standards. Emirates has a Pilot Fatigue Risk Management system that continuously examines flight crew roster patterns and reviews any feedback received from our pilots. Therefore, we cannot substantiate any of the anonymous allegations that have been reported by Russia Today.”


“Emirates actively encourages staff to report on all aspects of safety so that proper analysis and investigations can be conducted. All staff are provided with a direct, easy link with management to report and provide feedback, regardless of its nature.”

However, the Emirates pilot that most recently spoke with RT disagrees, arguing that even though the airline has a Pilot Fatigue Risk Management system, it rarely does anything to address the problem. Instead, it pursues tactics of pilot intimidation to discourage further complaints.

“We file ASRs [Aviation Safety Reports], we highlight problems, and [for that] we can get called by the management, brought into the office… They highlighted a problem, they [could have] made a mistake, whether due to tiredness or just an error...and for that they simply give you a warning letter, this is happening all the time. And what happens is, people are becoming afraid to write ASRs to highlight issues, and it gets hidden,” the pilot said.

The problem is that while exhausting rosters are not illegal, they are “immoral” and “not consistent with sleep patterns,” added the pilot. “When you are flying more than 100 hours a month these issues are cumulative, and they build up. You just start to feel worse and worse and worse… But the airline will tell you ‘our rosters are legal.’ Yes, they are legal rosters. They do have some illegal rostering practices – but they won’t admit to that.”

When describing his personal experience of fatigue during flights, the pilot said that he and his co-pilot had both fallen asleep when approaching the ground, “the time when you need to be most alert.”

Aside from the issue of pilot fatigue, Emirates Airline tries to appear more professional by reusing old employee numbers on new staff, thus making it seem that they have a well-experienced team in charge of the flights, one cabin crew member told RT.

However, the reality is that “the majority of new staff are resigning within six months. Newcomers cannot cope with the workload and fatigue.”

READ MORE: http://on.rt.com/7956
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...