Wednesday, April 6, 2016

KUBUR besar-besaran Palmyra: Diseksa wanita & kanak-kanak di kalangan berpuluh-puluh mangsa ISIS digali oleh tentera SYRIA . . .


© Omar Sanadiki/Reuters

JamaliahYusofYacob Tentera Syria menggali kubur besar-besaran yang terdiri daripada sekurang-kurangnya 40 mayat, kebanyakannya wanita dan kanak-kanak disembelih oleh Negara Islam (IS, yang sebelum ini ISIS/ISIL) di bandar purba yang baru-baru ini dibebaskan Palmyra.

Kubur telah ditemui oleh jurutera dan "pasukan pertahanan popular" di kawasan kejiranan Masakin al-Jahiz di bandar, yang terletak hanya 500 meter dari runtuhan purba, laporan SANA.

Palmyra mass grave: Tortured women & children among dozens of ISIS victims unearthed by Syrian army

The Syrian army is unearthing a mass grave consisting of at least 40 corpses, many of them women and children, butchered by the Islamic State (IS, formerly ISIS/ISIL) in the recently liberated ancient city of Palmyra.

The grave was discovered by engineers and “popular defense forces” in the Masakin al-Jahizia neighborhood in the city, which lies only 500 meters away from the ancient ruins, SANA reports.



Pada mulanya, tentera telah berjaya menarik 25 mayat keluar dari tanah. Antara yang terbunuh oleh IS 3 kanak-kanak dan 5 perempuan. Sebagai penggalian itu diteruskan, 15 lagi mayat ditemui - semua daripada mereka adalah wanita dan kanak-kanak.

Initially, the army has managed to pull 25 corpses out from the ground. Among those killed by IS were three children and five females. As the excavation proceeded, 15 more corpses were unearthed – all of them women and children.


Pemeriksaan awal daripada badan-badan mendapati sebahagian daripada mangsa telah dipenggal manakala yang lain telah diseksa dengan kejam betul sebelum kematian mereka.

Tentera terus menggali kubur massa, takut bahawa lagi mayat itu boleh dijumpai.

Dalam pada itu, unit kejuruteraan meneruskan pencarian mereka untuk periuk api dan bahan letupan seperti ribuan telah disembunyikan oleh jihadis sebelum mereka telah dihalau keluar dari bandar dengan bantuan tentera Rusia bekerjasama dengan tentera Syria.

Jurutera pertempuran Federation tiba di Palmyra pada hari Khamis dengan unit robot khas untuk menawarkan kepakaran mereka dalam mengesan dan merungkai lombong di kawasan yang terdiri daripada lebih 180 hektar (445 ekar) untuk menyelamatkan UNESCO tapak warisan DUNIA, dan membantu penduduk untuk kembali ke kewujudan selamat.

"Sekurang-kurangnya 3,000 bahan letupan telah dipasang di bandar," pencari ranjau yang menjelaskan kepada RT. Beliau berkata ISIS mewujudkan rangkaian saling hampir tidak kelihatan, sebahagiannya tersembunyi di bawah jalan raya berturap keras, yang boleh meletupkan seluruh bandar.

BACA LAGI: Palmyra memasang ranjau: ISIS mempunyai 3,000 bom pemalsu, bersedia untuk meratakan seluruh bandar dengan 1 klik READ MORE:Palmyra booby-trap: ISIS had 3,000 bombs rigged, ready to level entire city with one click

Lokasi yang strategik yang penting, Palmyra telah dirampas oleh jihadis IS sejak Mei 2015. bulan itu, ISIS dilaporkan menyembelih 400 orang, kebanyakannya wanita dan kanak-kanak. Pada masa itu, Reuters melaporkan bahawa video yang disiarkan oleh penyokong IS 'menunjukkan kumpulan militan memasuki bangunan kerajaan dalam mencari tentera Syria. Mereka juga dilihat menarik ke bawah gambar Presiden Syria Bashar Assad dan bapanya, Hafez Assad.

Initial examination of the bodies revealed that some of the victims had been beheaded while other had been brutally tortured right before their death.

The army continues to excavate the mass grave, fearing that more bodies may be found.

In the meantime, engineering units continue their search for landmines and explosives as thousands had been hidden by the jihadists before they were driven out from the city with the help of the Russian forces working with the Syrian army.

Russian combat engineers arrived in Palmyra on Thursday with special robotic units to offer their expertise in detecting and dismantling mines in an area comprising over 180 hectares (445 acres) to save the UNESCO world heritage site, and help locals to return to safe existence.

“At least 3,000 explosive devices were installed in the city,” the sapper explained to RT. He said ISIS created an almost invisible interconnected network, partially hidden under hard paved roads, which could blow up the entire city.


A strategically important location, Palmyra had been seized by IS jihadists since May 2015. That month, ISIS reportedly slaughtered 400 people, mostly women and children. At the time, Reuters reported that a video posted by IS’ supporters showed the militants entering governmental buildings in search of Syrian soldiers. They were also seen pulling down pictures of Syrian President Bashar Assad and his father, Hafez Assad.

READ MORE: http://on.rt.com/78vp

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...