Saturday, April 9, 2016

DEARAH Aleppo dibedil dengan gas kimia - Wartawan tempatan untuk RT



ASIA JYy | JamaliahYusofYacob Kejiranan di bandar Syria Aleppo, yang diadakan oleh militia YPG Kurdis, telah dibuang kulit dengan bahan kimia dari wilayah yang dipegang oleh Islam dan puak FSA, seorang wartawan tempatan di atas darat telah memberitahu kepada RT.

"Serangan itu dijalankan antara 11.30 dan 12.00 waktu tempatan. Gas yang digunakan dalam serangan ini, menyebabkan tercekik dan kelesuan di kalangan mereka yang terlibat. Ini menunjukkan bahawa bahan-bahan keracunan telah digunakan dalam serangan itu, "lapor wartawan Nowruz Uthman.

Uthman menambah bahawa 23 orang terbunuh dan lebih 100 cedera dalam serangan semalam.

Video dirakamkan oleh wartawan menunjukkan gas kuning yang semakin meningkat ke atas kejiranan Sheikh Maqsood itu.

Aleppo district shelled with chemical gas -  local journalist to RT

A neighborhood in the Syrian city of Aleppo, which is held by Kurdish YPG militias, has been shelled with chemical agents from territory held by Islamist and FSA factions, a local journalist on the ground has told to RT.

“The attack was carried out between 11.30 and 12.00 local time. The gas that was used in this attack, caused choking and malaise among those affected. This indicates that the poisoning substances were used in the attack,” journalist Nawrouz Uthman reports.

Uthman adds that 23 people were killed and over 100 injured in Thursday’s attack.

Video filmed by the journalist shows yellow gas rising over the Sheikh Maqsood neighborhood.


Again reports of YPG held #SheikhMaqsoud neighbourhood of Aleppo shelled with chemical agents from territory held by Islamist & FSA factions (Sekali lagi laporan daripada YPG diadakan kejiranan #SheikhMaqsoud Aleppo dibuang kulit dengan bahan kimia dari wilayah yang dipegang oleh Islam & puak FSA)

Bulan sabit Merah Kurdis telah mengesahkan laporan yang mendakwa bahawa serangan senjata kimia berlaku.

Walaat Mamu, doktor di sebuah hospital tempatan, berkata, beberapa mangsa datang ke hospital dengan gejala sesak nafas, selepas serangan.

"Mangsa kebanyakannya datang dengan gejala sesak nafas akibat daripada serangan kenyataan Sheikh Maksoud gas toksik. Ia tidak ditubuhkan dengan tepat yang bahan beracun khusus yang telah digunakan dalam serangan. Walau bagaimanapun, gejala yang mangsa telah menunjukkan membuat ia mungkin untuk mengetahui bahawa mereka telah diracuni akibat [terhidu] gas-gas beracun yang dilarang, "kata pekerja kesihatan.

Pancutan video dalam kejiranan Sheikh Maqsood menunjukkan beberapa lelaki mengalami kesukaran bernafas dan suara di belakang kamera berkata terdapat satu serangan kimia di kawasan itu.

Salah seorang mangsa yang diterangkan keadaan fizikal beliau pada kamera.

"Tiba-tiba saya berasa pening dan tidak sihat. Saya tidak dapat berdiri. Dan sekarang, saya masih berasa tidak baik, saya tidak boleh berdiri atau berjalan, seluruh badan saya menjadi lemah."

Wartawan Kurdis Kovan Direj melaporkan bahawa orang awam dan pejuang Rakyat Protection Unit (YPG) telah terdedah kepada asap kuning. Beliau berkata 9 orang awam terbunuh dan 29 cedera dalam serangan.

Kementerian Pertahanan Rusia berkata pada hari Khamis bahawa lebih daripada 1,000 militan Al-Nusra, bersama-sama dengan 7 kereta kebal dan 24 kenderaan lasak bersenjatakan mesingan berat, pada masa ini ditempatkan di pinggir utara Aleppo.

Tentera Rusia juga menyatakan bahawa, dalam tempoh 24 jam yang lalu, Negara Islam (IS, yang sebelum ini ISIS/ISIL) dan Al-Nusra militan telah meningkatkan provokasi bersenjata terhadap orang awam dan tentera kerajaan di kawasan itu, termasuk percubaan untuk menangkap kampung Handrat.

"Sejak 24 jam yang lalu [militan] mengebom dia Handrat kampung dengan mortar 6 kali, membunuh 2 dan mencederakan 6 lagi orang awam," menurut pusat Rusia untuk perdamaian di Syria.

The Kurdish Red Cresent has confirmed the reports alleging that a chemical weapons attack took place.

Walaat Mamu, doctor at a local hospital, said that several victims came to the hospital with symptoms of suffocation after the shelling.

“The victims mostly come with symptoms of suffocation as a result of the shelling of the Sheikh Maksoud toxic gases. It is not established exactly which specific poisonous substance was used in the shelling. However, symptoms that the victims have been showing make it possible to ascertain that they were poisoned as a result of [inhaling] of banned toxic gasses,” the health worker said.

A video shot in the Sheikh Maqsood neighborhood shows several men experiencing difficulty breathing and a voice behind the camera saying there was a chemical attack in the area.

One of the victims described his physical state on camera.

“Suddenly I felt dizzy and unwell. I could not stand up. And now, I still feel bad, I can’t stand up or walk, my entire body is weakened.”

Kurdish journalist Kovan Direj reported that civilians and People's Protection Units (YPG) fighters had been exposed to yellow smoke. He said nine civilians were killed and 29 injured in the shelling.

The Russian Defense Ministry said on Thursday that more than 1,000 Al-Nusra militants, along with seven tanks and 24 all-terrain vehicles armed with heavy machine guns, are currently based on the northern outskirts of Aleppo.

The Russian military also stated that, over the past 24 hours, Islamic State (IS, formerly ISIS/ISIL) and Al-Nusra militants have been stepping up armed provocations against civilians and government troops in the area, which included an attempt to capture the village of Handrat.

“Over the past 24 hours [the militants] shelled he village Handrat with mortars 6 times, killed two and wounded six more civilians,” according to the Russian center for reconciliation in Syria.

Breaking / urgent #AlQaeda&extremist r using chemical GAS in shelling (Breaking/segera #Alqaeda & pelampau r menggunakan GAS kimia dalam serangan) #SheikhMaqsood #TwitterKurds #Syria #Aleppo

READ MORE: Syrian Kurds say jihadists used phosphorus in chemical attack in Aleppo (BACA LAGI: Kurdis Syria mengatakan jihad digunakan fosforus di dalam serangan kimia di Aleppo)

Bulan lalu, pejuang Islam yang digunakan fosforus kuning dalam serangan kimia di kejiranan Sheikh Maqsood, menurut YPG.

"Kami dengan ini memaklumkan bahawa pada 8 Mac, 2016 pada 15:00, serangan yang [dilaksanakan] dengan roket yang membawa bahan kimia, yang kami percaya adalah senjata fosforus kimia kuning, di kejiranan Sheikh Maqsud oleh puak pembangkang bersenjata Syria dan batalion, "Redur Xelilm, jurucakap YPG, berkata dalam satu kenyataan.

Beberapa orang askar militia Kurdis telah dimasukkan ke hospital berikutan serangan kimia yang dilaporkan, menurut sumber-sumber RT dalam YPG.

Mangsa dilaporkan mengalami kulit gatal-gatal dan lain-lain gejala keracunan kimia.

Gencatan senjata di Syria berkuat kuasa pada tengah malam Damsyik masa pada 27 Februari ini gencatan senjata tidak melindungi kumpulan diiktiraf secara rasmi sebagai keganasan organisasi oleh Majlis Keselamatan PBB, iaitu Negara Islam (IS) dan Al Nusra, serta beberapa yang lain.

Last month, Islamist fighters used yellow phosphorous in a chemical attack on the Sheikh Maqsood neighborhood, according to YPG.

“We hereby inform you that on March 8, 2016 at 15:00, shelling [was carried out] with rockets that carry chemical material, which we believe to be yellow phosphorous chemical weapon, on Sheikh Maqsud neighborhood by the Syrian armed opposition factions and battalions,” Redur Xelilm, YPG’s spokesman, said in a statement.

Several Kurdish militia soldiers were admitted to a hospital following the reported chemical attack, according to RT’s sources in the YPG.
The victims were reportedly suffering from itching skin and other symptoms of a chemical poisoning.

The ceasefire in Syria came into force at midnight Damascus time on February 27. The truce does not cover groups officially recognized as terror-organizations by the UN Security Council, namely Islamic State and Al Nusra, as well as several others.

READ MORE: http://on.rt.com/79g1

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...