Saturday, April 9, 2016

WARTAWAN-Wartawan Amerika Syarikat pertama abaikan pelancongan wartawan bebas Palmyra dianjurkan oleh tentera Rusia - MoD


© Ministry of Defence of the Russian Federation/Facebook

ASIA JYy | JamaliahYusofYacob Tentera Rusia telah diberi akses kepada wartawan dari 11 negara ke bandar Syria yang Palmyra sudah dibebaskan. Moscow berkata ketiadaan wartawan Amerika dalam kumpulan.

Kumpulan 27 profesional media dari Jerman, Itali, Belgium, China, Serbia dan negara-negara lain telah diangkut dari pangkalan tentera Rusia di Khmeimim untuk Palmyra pada Khamis.

US reporters ignore first journalist tour of liberated Palmyra organized by Russian military - MoD

The Russian military have given access to journalists from 11 countries to the liberated Syrian city of Palmyra. Moscow noted the absence of American journalists in the group.

The group of 27 media professionals from Germany, Italy, Belgium, China, Serbia and other nations were transported from the Russian military base in Khmeimim to Palmyra on Thursday.


© Ministry of Defence of the Russian Federation/Facebook

Mereka telah dibawa separuh jalan di seluruh negara oleh Mil Mi-8AMTSh helikopter pengangkut tentera dijaga oleh Mil Mi-35 gunships helikopter.

They were carried halfway across the country by Mil Mi-8 AMTSh military transport helicopters guarded by Mil Mi-35 helicopter gunships.


© Ministry of Defence of the Russian Federation/Facebook

Para wartawan telah dibawa ke bahagian yang bersejarah di bandar, yang telah rosak teruk oleh Negara Islam (IS) semasa mereka kawal bandar. Mereka juga mempunyai peluang untuk bercakap dengan penduduk tempatan dan jurutera tentera Rusia, yang mengambil bahagian dalam penjelasan-periuk api bandar.

The journalists were taken to the historic part of the city, which was badly damaged by the Islamic State while they controlled the city. They also had a chance to speak to local residents and Russian military engineers, who are taking part in demining the city.


© Ministry of Defence of the Russian Federation/Facebook

Yang Nyata tidak hadir di kalangan kumpulan itu ialah wartawan dari Amerika Syarikat, jurucakap Kementerian Pertahanan Rusia Maj. Gen. Igor Konashenkov memperhatikan. Beliau berkata 4 cawangan media yang berpangkalan di Amerika Syarikat membatalkan akreditasi mereka meminta pada malam perjalanan, "seolah-olah mereka berikutan dengan suatu perintah."

Noticeably absent among the group were journalist from the US, Russian Defense Ministry spokesman Maj. Gen. Igor Konashenkov noted. He said that four US-based media outlets cancelled their accreditation requests on the eve of the trip, “as if they were following an order.”


© Ministry of Defence of the Russian Federation/Facebook

Palmyra, yang jatuh ke dalam tangan IS bulan Mei 2015, telah dibebaskan oleh tentera Syria dan militia pro-Damsyik, yang telah diberi sokongan udara oleh pesawat pejuang Rusia.

Kejayaan tentera telah mendapat sambutan yang disenyapkan oleh pegawai-pegawai di Amerika Syarikat dan beberapa sekutunya, yang, Moscow berkata, cuba untuk meremehkan kepentingannya.

Palmyra, which fell into IS hands in May 2015, was liberated by the Syrian army and pro-Damascus militias, who were given air support by Russian warplanes.

The military success was met with muted response by officials in the US and some of its allies, who, Moscow said, tried to downplay its importance.

READ MORE: London ‘tries to downplay’ Damascus and Moscow’s role in liberating Palmyra – Russian FM spox (BACA LAGI: London 'cuba untuk Meremehkan' peranan Damsyik dan Moscow dalam membebaskan Palmyra)

Krew serta beberapa media Rusia lain mempunyai peluang untuk melawat Palmyra lebih awal daripada kebanyakan media, manakala bandar dianggap terlalu berbahaya untuk lawatan akhbar utama oleh tentera.

RT’s crew as well as some other Russian media had a chance to visit Palmyra earlier than the majority of media outlets, while the city was considered too dangerous for a major press tour by the military.

READ MORE: ‘Pearl of the desert’: RT visits liberated ancient ruins of Palmyra (DRONE FOOTAGE) (BACA lebih lanjut: 'Mutiara padang pasir': lawatan RT dibebaskan runtuhan purba Palmyra (rakaman Drone)

READ MORE: http://on.rt.com/79jv

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...