Saturday, April 9, 2016

IKEA Rusia penyetempatan pada 60% dan semakin MENINGKAT . . .


© Vadim Braydov/Sputnik

ASIA JYy | JamaliahYusofYacob Perabot Sweden peruncit IKEA telah meningkat pengeluaran tempatan di Rusia, daripada kira-kira 50 % peratus 2 tahun lalu. Syarikat itu juga mahu mengeksport lebih banyak pengeluaran buatan Rusia.

"Kira-kira 60 % peratus daripada produk yang dijual adalah di Rusia. Bahagian ini telah meningkat secara beransur-ansur, tahun demi tahun. 2 tahun lalu, penyetempatan adalah kira-kira 50 % peratus," kata jurucakap IKEA memberitahu TASS pada Rabu.

IKEA Russian localization at 60% 
and growing

Swedish furniture retailer IKEA has increased local production in Russia, from about 50 percent two years ago. The company also wants to export more Russia-made production.

"About 60 percent of products on sale are made in Russia. This share has been increasing gradually, year after year. Two years ago, the localization was about 50 percent", a spokesman for IKEA told TASS on Wednesday.

Read more: IKEA sees full-year sales jump 11% on Russia, China boost (Baca lebih lanjut: IKEA melihat jualan setahun penuh melompat 11% ke atas Rusia, rangsangan China)

Syarikat itu memiliki 4 kilang di Rusia di Moscow, Leningrad, Novgorod dan wilayah Kirov. IKEA sedang membina sebuah lagi kilang di rantau ini Novgorod. Peruncit perabot membelanjakan $ 50 juta pada kilang yang merancang untuk dibuka tahun depan.

Jurucakap itu menambah bahawa IKEA bekerjasama dengan kira-kira 60 pembekal tempatan dari kawasan yang berlainan di Rusia, dan jumlah ini hanya akan berkembang.

IKEA pertama dibuka di Rusia pada tahun 2000. Tetapi seawal tahun 1990-an, syarikat itu membuka sebuah pejabat di Rusia untuk membeli pengeluaran tempatan dan menjualnya di luar negara.

"Rantaian bekalan kami dianjurkan dalam apa-apa cara bahawa pejabat-pejabat perolehan wilayah beli produk untuk dijual berikutnya di semua negara dengan kedai-kedai IKEA," kata jurucakap syarikat.

Pada musim bunga 2015, IKEA mengesahkan rancangan untuk melabur tambahan $ 2 bilion dalam Rusia pada tahun 2020. Syarikat itu berkata Rusia mempunyai salah satu potensi terbesar untuk pembangunan.

Gedung IKEA seterusnya di Rusia dirancang dibuka pada 2018 di Mytishchi di Wilayah Moscow. Peruncit kini mempunyai 14 kedai di negara ini.

Tidak seperti pengeluar Barat yang lain di Rusia yang dilanda susut nilai ruble dan permintaan pengguna yang lemah, jualan IKEA di negara ini meningkat 14.7 % peratus pada tahun kewangan lepas yang berakhir pada 31 Ogos, syarikat itu dilaporkan tanpa menyatakan jumlah pendapatan di Rusia.

The company owns four factories in Russia in the Moscow, Leningrad, Novgorod and Kirov regions. IKEA is building another factory in the Novgorod region. The furniture retailer is spending $50 million on the factory which it plans to open next year.

The spokesman added that IKEA is working with about 60 local suppliers from different regions in Russia, and this number will only grow.

The first IKEA store opened in Russia in 2000. But as early as in the 1990s, the company opened an office in Russia to buy local production and sell it abroad.

“Our supply chain is organized in such a way that the territorial procurement offices are purchasing products for subsequent sale in all countries with IKEA stores,” said the company’s spokesman.

In spring 2015, IKEA confirmed plans to invest an additional $2 billion in Russia by 2020. The company said Russia has one of the biggest potentials for development.

The next IKEA store in Russia is planned to open in 2018 in Mytishchi in the Moscow Region. The retailer now has 14 stores in the country.

Unlike other Western manufacturers in Russia who were hit by the ruble depreciation and weaker consumer demand, IKEA’s sales in the country grew 14.7 percent last financial year ending August 31, the company reported without specifying its total Russian earnings.

READ MORE: http://on.rt.com/79dt

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...